- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Franse supermarktketen Carrefour heeft 2015 goed ingezet met een sterk eerste kwartaal. De retailer groeit in zijn thuismarkt, maar boekt vooral in Zuid-Amerika indrukwekkende resultaten. Ook in ons land haalt Carrefour groeicijfers, dat blijkt uit de eerste kwartaalresultaten van de retailer.
Over heel de lijn boekte Carrefour in Q1/2015 een omzet van 21 miljard euro, goed voor een stijging van maar liefst 6,2% ten opzichte van vorig jaar. Ook organisch (zonder effect overnames) blijft er nog 3,2% groei over.
Frankrijk: +2,6%In thuismarkt Fankrijk trekt Carrefour de lijn van de voorbije kwartalen door, en groeit de retailer 2,6% (organisch). Vooral de convenience-formules presteerden goed (+6,2%), maar ook de supermarkten (+2%) en hypermarkten (+2,2%) groeien.
België: +2,1%
In de rest van Europa boekte Carrefour een meer bescheiden organische omzetgroei van +0,9%. Ons land zit in dat cijfer maar doet het wel beter dan het Europees gemiddelde met een organische groei van 2,1%. Hiermee bevestigt Carrefour Belgium de positieve trend die nu al enkele kwartalen aanhoudt.
Zuid-Amerika: +16,6%De meest indrukwekkende cijfers komen echter alweer uit Zuid-Amerika, waar Carrefour een organische groei van 16,6% neerzet. Vooral Argentinië (+28%) en Brazilië (+13,1%) trekken dat cijfer omhoog.
Azië: -10,5%In Azië is het een heel ander verhaal: daar is er een negatieve organische groei van 10,5%. Dankzij positieve wisselkoerseffecten wordt dat wel nog een positieve groei van 6,6%, maar dat er iets moet gebeuren in de regio is duidelijk. Carrefour zegt dan ook een actieplan te voorzien voor China, waar de verkoop met 13% kelderde.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?