iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na de coronapandemie waarin premiumkoeken om zichzelf te verwennen hoogtij vierden, lijkt de prijs nu steeds meer de doorslag te geven. Hoe overleeft de categorie in deze moeilijke markt?
De gezondheidscrisis heeft de categorie koeken geen windeieren gelegd. Door de vele lockdowns, het verplichte thuiswerken, de sluiting van de horeca en de tijdelijke stillegging van het sociale leven, wilden consumenten zichzelf thuis meer verwennen en kozen ze met z’n allen voor premiumproducten. Dat in combinatie met het hamstergedrag aan het begin van de coronapandemie zorgde voor een groei op de koekenmarkt. Al waren er enkele segmenten die het zwaar te verduren kregen. “Tijdens de coronaperiode waren het vooral de kinder- en nutritionele koeken die het minder goed deden, omdat scholen tijdelijk dicht waren en de consumenten minder nood hadden aan nutritionele on the go proposities. Ondertussen zien we dat deze segmenten zich wel hersteld hebben na de lockdown”, vertelt Pascale Hauwe, category planning & activation manager bakery Belgium bij Mondelēz International. Ook de assortimentskoeken hadden het lastiger. “Door het wegvallen van de familiebijeenkomsten kenden feest- en geschenksets een terugval, aangezien ze minder gedeeld konden worden. Om hierop in te spelen hebben we ons Étoile-assortiment aangepast, met kleinere formaten, zodat consumenten ook in klein comité konden genieten van onze Delacre-koekjes”, getuigt Marianne Chopin, account executive voor Delacre.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?