iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Carrefour, Aldi, Lidl... Verschillende supermarktketens hebben de afgelopen tijd een golf van prijsverlagingen aangekondigd. Maar uit gegevens van dataleverancier Daltix (Colruyt Group) blijkt dat deze ketens tegelijkertijd de prijzen van veel andere producten hebben verhoogd.
16,64% in april, 17,02% in maart, 16,12% in februari, 15,59% in januari. Al enkele maanden doet de voedselinflatie pijn in de portemonnee van de consument. Verschillende supermarktketens - met Carrefour, Aldi en Lidl op kop - hebben de afgelopen dagen echter enkele sprankjes hoop getoond door prijsverlagingen voor honderden artikelen aan te kondigen. Volgens een analyse van Daltix, een databedrijf dat voor het grootste deel in handen is van Colruyt Group, is dit enkel maar schijn. Daltix beweert namelijk dat de supermarkten de afgelopen weken vaker de prijzen van producten verhoogd hebben dan verlaagd. Om dergelijke conclusies te kunnen trekken, volgt Daltix dagelijks de online prijzen van alle retailers. En voor degenen die geen webshop hebben, verzamelt het bedrijf wekelijks de directe prijzen in de winkel.
Daltix stelde vast dat Carrefour tussen 6 maart en 1 mei de prijzen van 2.033 producten verlaagde, zo meldt De Tijd. Maar tegelijkertijd verhoogde de Franse retailer de prijs van 5.519 artikelen. Een record, aldus het databedrijf Daltix. In het kader van zijn golf van prijsverlagingen die op 8 mei aangekondigd werden verlaagde Carrefour de prijs van 114 producten, terwijl er 41 duurder werden. In dezelfde periode tussen 6 maart en 1 mei verlaagde Delhaize de prijzen van 1.672 producten en verhoogde ze de prijs van 4.325 andere producten, terwijl Albert Heijn de prijzen van 767 producten verlaagde en er 2.812 verhoogde. Ook Colruyt bleef niet buiten schot. De prijsbijter verlaagde de prijs van 1.646 artikelen en verhoogde de prijs van zo’n 4.579 andere referenties. Voor Aldi en Lidl, die in ons land nog steeds geen webshop hebben, is de analyse van Daltix minder gedetailleerd, maar de dataleverancier stelt niettemin dat ook de twee Duitse retailers tussen begin maart en begin mei de prijzen vaker hebben verhoogd dan verlaagd.
Lidl liet aan De Tijd weten dat er nooit sprake is geweest dat de onlangs aangekondigde golf van prijsverlagingen zou leiden tot een vermindering van het totale boodschappenmandje. Aldi liet op zijn beurt weten dat het de prijzen waar mogelijk zou verlagen en waar nodig zou verhogen. Hetzelfde geldt voor Carrefour: "Voor bepaalde producten blijven prijsverhogingen gelden als gevolg van eisen van leveranciers en veranderingen in grondstoffen", vertelt de woordvoerster van het bedrijf, Siryn Stambouli, aan Gondola. "We onderhandelen over de prijs van elk product om de stijgingen tot een minimum te beperken en de verkregen prijsverlagingen door te berekenen in de verkoopprijs in de winkels.” Wat Delhaize betreft, kreeg Gondola voorlopig nog geen reactie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?