- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens een studie die op verzoek van de Belgian Association of Promotional Products door Dedicated Research is uitgevoerd, laat de Belgische consument zich nog altijd even graag verleiden door promotieartikelen. 43% van de ondervraagde personen verklaart namelijk ooit een product te hebben gekocht vanwege het cadeau dat in combinatie hiermee werd aangeboden. De promotieartikelen houden een voorsprong boven de reductiebonnen als doorslaggevende factor op het moment dat een product gekozen wordt.
Bij de peiling moest de consument binnen negen categorieën gangbare consumptiegoederen kiezen uit een promotieartikel en een reductiebon. Voor zes van de negen categorieën ging de voorkeur uit naar het promotieartikel. Optelling van de resultaten laat zien dat in 57,3% van de gevallen de verantwoordelijke voor de aankoop een promotiecadeau wil, tegen 42,7% die liever een kortingsbon ontvangen. Bijna de helft van de Belgen verklaart bovendien een product uitsluitend te hebben gekocht om gebruik te kunnen maken van een cadeau. 79% van de Belgen geven toe soms producten te kopen die vergezeld gaan van een cadeau en 9% zegt systematisch producten met cadeau-aanbiedingen te kopen.
Tot het type cadeaus dat de voorkeur geniet bij de Belgen, behoren onder andere keukengerei (stolpen, mokken, etc.), voorwerpen voor binnenhuisdecoratie, veiligheidsbenodigdheden, schoolmateriaal en speelgoed. Twee derde van de ondervraagde is echter van mening dat de merken veel te weinig promotiecadeaus aanbieden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?