- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Er werden in België nog nooit zoveel klachten ingediend over webshops als vorig jaar. De meldingen over Belgische webshops verdubbelden zelfs. Dat blijkt uit cijfers van de Economische Inspectie die De Tijd kon inkijken.
In 2020 werd er in België een recordaantal klachten ingediend over webshops. Hoewel de cijfers voor heel 2020 nog niet gekend zijn, kwamen er tot 21 oktober 2020 al 7.541 klachten over buitenlandse webshops binnen. Een forse stijging tegenover het jaar ervoor: toen waren dat er 5.264 voor heel het jaar. Opvallend is dat vooral de meldingen over Belgische webshops fors stegen: dubbel zoveel Belgen dienden een klacht in (6.345 tegenover 3.677 in heel 2019). De meeste meldingen, als we kijken naar alle meldingen sinds de oprichting van het meldpunt in 2016, gaan over fraude. Daarna zijn het vooral klachten over producten of diensten die niet geleverd werden, maar waarvoor wel betaald werd.
Dat er dit jaar zoveel meer klachten zijn heeft te maken met de coronacrisis. Steeds meer Belgen shopten online en fraudeurs vonden ook nieuwe manieren om mensen op te lichten, zo stelt staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker in De Tijd. Ze wil in de toekomst meer duidelijkheid creëren voor de consument door één uniek loket op te richten waar ze terechtkunnen met al hun vragen en problemen. Nu zijn er volgens haar nog te veel ombudsdiensten en meldpunten, waardoor de consument zijn overzicht verliest en niet meer weet waar hij terecht kan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?