Interview Renaud Caeymaex: “Belang van displays kan niet goed genoeg onderstreept worden”
Gondola
Gondola
Displays spelen een belangrijke rol in grote winkels om de verkoop een boost te geven. Dat zegt Renaud Caeymaex, zaakvoerder van AD Delhaize Reyers (2.000 m2) en Merbraine (1.300 m2). Hij is een van de sprekers tijdens het Gondola Academy Shopper & Trade marketing congres op 28 maart. Tijd voor een kort interview.
Natuurlijk. Tijdens mijn presentatie zal ik het hebben over het belang van displays in winkelomgevingen. Daarbij zal ik vooral tips geven over hoe displays het best moeten geplaatst worden, maar leg ik ook uit welke al dan niet werken of waarom het mogelijk belangrijk is om er te plaatsen.
We maken van een breed scala aan displays gebruik, zowel tijdelijke als permanente. We hebben displays in alle maten, vormen en kleuren. Het is belangrijk om daarin te variëren. Ook essentieel is om zeker niet té veel displays te plaatsen. Dat kan te verwarrend overkomen voor de consument. Wij plaatsen er enkel aan de ingang en in het warenhuis, maar niet aan de kassa. De displays zijn vaak flexibel en bewegen vlot. Wij winnen er ook tijd mee. Zo moeten we geen hele rekken aanpassen.
Dat kan in verschillende gevallen. We kunnen er promo’s mee afficheren en producten die we in massa aanbieden of die niet goed verkopen mee in de verf zetten. We zien dat displays inderdaad wel een effect hebben op de impulsieve aankopen. De producten verkopen makkelijker. Consumenten zien ze als niet storend. Zeker tijdens Pasen, Kerstmis, Valentijn … werken ze goed.
Dat klopt. Het ene product werkt, het andere niet. Sommige leveranciers willen er soms combinaties van producten opleggen die dan helemaal niet verkopen. Dat weigeren we vooraf. Soms willen ze een nieuw product introduceren dat dan niet lijkt te werken. Dan grijpen we meteen in.
Jazeker. We hebben er meer geplaatst in onze AD Delhaize Reyers dan in onze vestiging in Merbraine. In AD Reyers hebben we meer plaats en ruimte om er te zetten. Ruimte is immers altijd heel duur in een winkel.
Matthias Vanheerentals
Bent u benieuwd naar wat Renaud Caeymaex nog meer te vertellen heeft? Schrijf u dan in voor het Gondola Academy Shopper & Trade marketing congres op 28 maart.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?