- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse verzorgingsketen Rituals heeft opnieuw een recordjaar achter de rug. Het sloot 2023 af met een omzet van meer dan 1,7 miljard euro, een groei van 22% tegenover een jaar eerder. De marge is opnieuw op het niveau van voor corona. De ambitie is om dit jaar 5 winkels per week te openen.
De stevige groeicijfers zijn grotendeels te danken aan de verkoop in Europa, waar er een sterke autonome groei was, gekoppeld aan de opening van nieuwe winkels. Rituals lanceerde vorig jaar 150 nieuwe producten, opende 200 nieuwe winkels en nog eens 500 locaties in warenhuizen, parfumeriewinkels en luchthavens. Ook de introductie van duurdere home collecties, een nieuwe huidverzorgingslijn en de vernieuwde mannencollecties droegen bij tot de groei. Naast Europa wil Rituals focussen op Azië. Een belangrijke mijlpaal in 2023 voor Rituals was daarom de opening van de eerste 10 winkels in Singapore, Thailand, Maleisië en China. Oprichter en CEO Raymond Cloosterman geeft aan dat de keten het komende jaar verder wil groeien. “Ik kijk uit naar 2024, waarin we blijven innoveren en waarin we nog eens 250 winkels willen openen, bijna 5 per week. Het zou geweldig zijn als we dit jaar de mijlpaal van 2 miljard weten te bereiken. Er liggen goede plannen voor de winkels, digital, wholesale en onze travel retail business. Ondertussen bouwen we voorzichtig door in Azië met zo'n 20 à 30 extra winkelopeningen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?