Storesquare houdt op 28 februari op te bestaan. Voor initiatiefnemer Roularta blijkt het model van het Belgische ‘online winkelcentrum’, dat vier jaar geleden werd opgestart, op lange termijn niet haalbaar. Het platform was verlieslatend. Unizo betreurt het stopzetten, maar toont ook begrip voor de beslissing.

Storesquare werd in mei 2016 opgestart door Roularta – die 65% van de aandelen heeft – Unizo en KBC. Het e-commerceplatform richt zich uitsluitend op lokale kmo's. Het moest hen helpen om ook online aanwezig zijn en met de grote webshops te kunnen concurreren. “Vele handelaars hebben dankzij Storesquare de eerste stappen gezet in de online verkoop. Daarnaast bood het platform zichtbaarheid voor de fysieke winkel, een unieke combinatie”, zegt Roularta.

De marktplaats was volgens het bedrijf voor sommige handelaars een succes, vooral voor zij die kleding, schoenen en speelgoed aanbieden. Voor andere producten, zoals witgoed en elektro, was het geen succes. Vorig jaar schroefde Storesquare zijn ambities terug om zich hoofdzakelijk te concentreren op de succesvolle categorieën. Maar ook dat hielp niet.

Voor de lokale handel is het niet makkelijk om het prijsniveau van grote online spelers te evenaren. De prijsdruk bleek te groot. “Veel handelaars hebben ontdekt dat het beheer van een online webshop heel wat focus en tijd vergt. Deze investering stond voor velen niet in rechte lijn met de verkochte omzet. Daarenboven hebben handelaars ontdekt dat de winst, na verpakking en verzending alsook retour, vaak lager ligt dan de verkoop in de winkel”, klinkt het verder. Het platform startte met 1.600 handelaars, maar vorig jaar waren het er nog maar zo’n 500.

Model was niet haalbaar

“Kortom, Storesquare biedt voor te weinig handelaars een oplossing. Ondanks de groei van het platform en het toenemende aantal bezoekers blijkt het model van Storesquare op lange termijn niet haalbaar”, zegt het mediabedrijf. 

Vorig jaar schreef De Tijd dat Storesquare in 2018 een nettoverlies van 2,90 miljoen euro boekte en van 4,3 miljoen euro in 2017. Hoe groot het verlies in 2019 was, zegt Roularta niet. Wel dat er in 2020 een positieve  impact op de resultaten van de groep verwacht wordt, “gezien de verlieslatende exploitatie van Storesquare wordt stopgezet”.

Unizo toont begrip

Unizo betreurt het stopzetten van Storesquare als e-commerceplatform voor zelfstandige handelaars, maar toont ook begrip voor de beslissing. "Storesquare is de afgelopen jaren hoe dan ook een waardevol project gebleken voor onze handelaars", benadrukt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. Ook zegt hij dat Storesquare voor veel handelaars de ideale, laagdrempelige 'smaakmaker' was, om van e-commerce te proeven, om te ontdekken hoe het werkt en om er veel uit te leren. Sommigen bouwden hun eigen webshop dankzij de kennis en ervaring die zij op de marktplaats hadden opgedaan. “Storesquare was voor veel lokale handelaars de springplank naar een volwaardige eigen webwinkel... of net níet. Via Storesquare ontdekten ook heel wat winkeliers dat een webshop eigenlijk niets voor hen was, op een veilige manier, en nog voor ze nodeloos hadden geïnvesteerd in een eigen webshop", stelt Van Assche nog.

“Intussen blijft Unizo volop inzetten op het inspireren en adviseren van winkeliers bij hun verdere digitaliseringsprocessen en online aanwezigheid, in samenwerking met partners als Proximus en CCV en de federatie van professionele webbuilders, Feweb . Meer dan ooit blijft het noodzakelijk voor handelaars om in te zetten op e-commerce, en moeten ze alternatieven blijven proberen naast de internationale spelers," aldus Van Assche.