Het bedrijf ScottsMiracle-Gro (SMG voor de NYSE), de wereldleider op vlak van consumptieproducten voor tuinonderhoud, heeft vandaag aangekondigd dat het van het bedrijf Exponent Private Equity LLP een bindend en onherroepelijk (definitief) aanbod heeft gekregen voor de overname van de Europese en Australische activiteiten.
Deze activiteitenoverdracht heeft betrekking op de filialen van ScottsMiracle-Gro die gevestigd zijn in Australië, Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. De merken en producten van ScottsMiracle-Gro zullen in Europa en Australië geproduceerd en gecommercialiseerd blijven worden. In Europa gaat het om de merken Roundup®, Weedol®, Pathclear®, Evergreen®, Levington®, Miracle-Gro®, KB®, Fertiligène®, Substral®, Osmocote® en Naturen®.
Het filiaal in België staat in voor de verdeling van de producten in de Benelux. Filip Meyermans, Head of Sales & Marketing Benelux wil niet vooruitlopen op de effecten voor onze markt: "De « closing » moet worden afgerond tegen eind september 2017, onder voorbehoud van de reglementaire vergunningen en nadat de ondernemingsraden en organen die de werknemers vertegenwoordigen vooraf ingelicht en geraadpleegd werden."
De verkoop van de activiteit in Europa en Australië weerspiegelt de toezegging die ScottsMiracle-Gro in 2016 aangekondigd had om de meeste middelen van het bedrijf samen te brengen op de markt in de Verenigde Staten. Het bedrijf ging daarom op zoek naar een partner of een koper voor de activiteiten buiten de Verenigde Staten die de merken zou benutten, stabiliteit zou bieden aan de medewerkers en zou investeren in groeimogelijkheden.
Exponent is een ervaren en welvarende investeerder in activiteiten rond dienstverlening aan consumenten met een groot groeipotentieel. Deze overname zou voor Exponent het teken kunnen zijn van een eerste investering in de tuinsector. Het bedrijf uit duidelijk de intentie om te investeren in de merken.
Simon Davidson, partner bij Exponent, verklaart : “Het zijn leidende merken op de markt van het tuinonderhoud die consumenten over de hele wereld erg weten te waarderen. We kijken ernaar uit om met het bedrijf samen te werken en de investeringen in onderzoek en innovatie voort te zetten om deze merken verder te ontwikkelen en het volledige potentieel van deze activiteit vrij te maken.”
Eens de transactie gefinaliseerd is, zullen wij u een interview met Filip Meyermans brengen. Het zal ook een perfecte timing zijn om samen met hem het tuinseizoen 2017 te analyseren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?