iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De sierteeltbestedingen stegen in de periode van juli 2021 tot juni 2022 met 5%. Hiermee wordt de opmars na een dip tijdens de lockdown voortgezet, al kondigt het najaar 2022 zich door de hoge inflatie minder positief aan. Zo blijkt uit gegevens die GfK Belgium verzamelde via de consumerscanmethode bij 6.000 huishoudens in opdracht van VLAM.
De totale particuliere sierteeltbestedingen in België bedroegen in de periode juli 2021 tot juni 2022 421 miljoen euro of 37,10 euro per capita. 62% hiervan wordt gerealiseerd in Vlaanderen.
De coronacrisis en vooral de lockdowns in 2020 hadden een negatieve invloed op de omzet van sierteeltproducten. Winkels waren tijdelijk gesloten en de export liep moeilijk terwijl de productie op volle toeren draaide. Hierdoor was er een overaanbod en een druk op de prijzen. In de periode juli 2020-juni 2021 kon de sierteeltmarkt zich herpakken (+12%) en de stijging zet zich in de periode juli 2021-juni 2022 verder (+5%). De groei was even groot in Wallonië dan in Vlaanderen (+6%). In Brussel noteren we een status quo.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?