iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Adidas heeft slechte resultaten neergezet in 2022. Onder meer de contractbreuk met Kanye West en de dalende verkoop in China wijzen erop dat het bedrijf het moeilijk heeft.
De media stonden vol van de recente contractbreuk tussen rapper Kanye West (nu bekend als Ye) en sportmerk Adidas, na controversiële opmerkingen van de rapper. Hoewel de impact van deze breuk Adidas meer dan 1 miljard euro kan kosten, bevestigt de recente publicatie van het jaarverslag over de jaarresultaten van 2022 dat Adidas momenteel een moeilijke periode doormaakt. Het bedrijfsresultaat daalde van 2 miljard in 2021 naar 669 miljoen in 2022 en de nettowinst van 1,5 miljard naar 254 miljoen euro. De omzet eindigde wel 6% hoger dan in 2021 en klokte af op 22,5 miljard euro.
De slechte resultaten zouden kunnen wijzen op een gebrek aan kracht in de sector, maar dat is niet per se het geval als je de resultaten vergelijkt met Adidas' directe concurrent Nike. De operationele marge (winst vóór belasting ten opzichte van de omzet) van Adidas bedraagt 3%, terwijl die van Nike vier keer zo hoog is (12,4%). Wat dan wel de achteruitgang van Adidas kan verklaren is de daling van de verkoop in China: -36% in 2022. Toch zijn het niet alleen de Chinese activiteiten die het slecht doen, ook in het Westen kampt Adidas met te veel stock, goed voor een waarde van 6 miljard dollar.
Na de bekendmaking van de resultaten van Adidas weigerde de nieuwe CEO Bjorn Gulden commentaar te geven op de contractbreuk met Kanye West. Ter herinnering, Adidas had een lijn van sneaker en kleding uitgebracht onder de naam Yeezy. Als Adidas zou stoppen met de verkoop van artikelen die onder het merk Yeezy zijn geproduceerd, zou dat leiden tot een omzetverlies van 1,2 miljard euro en een negatief effect van 500 miljoen euro op het bedrijfsresultaat in 2023. Het bedrijfsverlies zou dan oplopen tot 700 miljoen euro, wat het eerste echte verlies in meer dan 30 jaar zou zijn. "Het jaar 2023 wordt een overgangsjaar, waarmee een solide basis wordt gelegd voor de jaren 2024 en 2025", beloofde CEO Bjorn Gulden. Financiële analisten zijn echter niet zo optimistisch als Bjorn Gulden...
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?