Sligro ziet omzet met slechts 0,5% toenemen
- Sligro behaalde in Q1 van dit jaar een omzetstijging van slechts 0,5%
- Vooral België stuwde de groei: +3 miljoen euro
- De groep geeft toe dat het consumentenvertrouwen gedaald is in de afgelopen 6 maanden
Sligro Food Group wist zijn omzet in het eerste kwartaal van 2019 slechts met 0,5% te doen stijgen tot 528 miljoen euro. Daarbij was het vooral België dat de groei stuwde. Het bedrijf geeft ook toe dat het consumentenvertrouwen in de afgelopen zes maanden achteruit is gegaan en dat zowel in Nederland als in België.
Sligro Food Group heeft 2019 niet met een knal ingezet. Het bedrijf behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 528 miljoen euro, ofwel een stijging van slechts 0,5% tegenover 525 miljoen euro in dezelfde periode in 2018. Daarbij was het vooral de Belgische markt die voor groei zorgde: in ons land behaalde de groep namelijk een omzet van 56 miljoen euro tegenover 53 miljoen in dezelfde periode het jaar ervoor. Nederland deed het daarentegen slechter en klokte af op een omzet van 472 miljoen, ofwel hetzelfde bedrag als in 2018.
Daarnaast deelt Sligro ook gecorrigeerde cijfers mee die rekening houden met een wijziging binnen de boekhouding en de verschuiving van Pasen. Vorig jaar viel de week voor Pasen, qua omzet een goede week, namelijk in het eerste kwartaal en de minder goede week van Pasen in het tweede kwartaal. “Dit jaar vallen deze beide weken in het tweede kwartaal, waardoor de omzet in het eerste kwartaal hierdoor met circa 7 miljoen euro negatief werd beïnvloed”, verduidelijkt Sligro Food Group. Als we rekening houden met die correctie, steeg de omzet in Nederland met 1,6% en behaalde België een omzetstijging van 6,3%.
“Het consumentenvertrouwen in zowel Nederland als België is in de afgelopen zes maanden achteruit gegaan, hetgeen historisch gezien een afzwakking van de groei in de Foodservice markt tot gevolg heeft. De markten waarin wij actief zijn kennen een trage start van het jaar. Wij verwachten dat we met onze groeicijfers in beide landen boven de markt zitten”, reageert het bedrijf.
Door deze tegenvallende resultaten, weigert het bedrijf dan ook om een concrete voorspelling te doen voor zijn halfjaarresultaten. Ter herinnering, Sligro Food Group is actief in België en Nederland, en stelt in totaal zo’n 4.056 mensen fulltime te werk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?