- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Alle merken natuurlijk mineraalwater van Spadel (Spa, Bru) verloren in België marktaandeel in de eerste helft van 2013. Toch groeit de omzet 3%, dankzij beter kostenbeheer en hogere prijzen.
“In België steeg de markt van het natuurlijk mineraal water in de sector van het thuisverbruik met 0,8 % in waarde (-0,6% in volume), aangedreven door de dynamiek van het segment spuitwater”, klinkt het in een persbericht. De omzet nam ondanks de lichte achteruitgang met 3% toe in ons land.
In Frankrijk daalde de markt natuurlijk mineraalwater (-3,3 % in waarde en -1,5 % in volume). In het Verenigd Koninkrijk stijgt de markt zowel in waarde (+6 %) als in volume (+4 %). Globaal blijft de omzet van Spadel stabiel op 101,4 miljoen euro.
Ondanks verlies van marktaandeel en volumedaling, maakt Spadel zelfs winst. Het operationele resultaat (EBIT) bedraagt 8,4 miljoen euro, of 27,7% meer dan in 2012. “Die aanzienlijke stijging van het operationele resultaat, ondanks de stabilisering van de omzet, is in hoofdzaak het gevolg van het kostenbeheer in het kader van ons plan “operationele uitmuntendheid” en van de reorganisatie van de managementstructuur die eind 2012 werd doorgevoerd”.De nettowinst in het eerste semester stijgt daardoor meer dan 30% tot 6,1 miljoen euro.
Voor de rest van het jaar gaat Spadel van goede resultaten uit dankzij het goede weer en zijn innovaties.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?