Spadel
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Spadel
De groep Spadel maakte donderdag zijn resultaten voor 2022 bekend. Het bedrijf kon zijn resultaten duidelijk verbeteren, ook al is de winstgevendheid sterk aangetast door de stijging van de grondstof- en energieprijzen.
Spadel zag niet alleen zijn verkoop, maar ook zijn volumes en marktaandeel in 2022 fors toenemen. De geconsolideerde netto-omzet van de groep steeg met 13,7% ten opzichte van 2021 tot 320,8 miljoen euro. De winstgevendheid werd daarentegen sterk aangetast door de stijgende grondstof- en energieprijzen: het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde vorig jaar met 43,3% tot 20,7 miljoen euro, ondanks prijsverhogingen en besparingsplannen. Het bedrijf sloot het boekjaar 2022 af met een nettowinst van 12,8 miljoen euro, tegenover 26,6 miljoen euro een jaar eerder.
"Dankzij de inzet en flexibiliteit van onze teams hebben we een stijging van onze omzet met bijna 15% en een groei van onze volumes met bijna 10% kunnen verwezenlijken. Dit is een opmerkelijke prestatie, die gepaard ging met een stijging van ons marktaandeel in alle landen waarin wij actief zijn”, reageert Marc du Bois, CEO van de Spadel groep. “Tegelijkertijd heeft de ongekende explosie van de grondstofprijzen helaas gewogen op onze rentabiliteit, ook al hebben wij een deel van de stijging van onze kosten kunnen opvangen door prijsverhogingen en besparingsplannen.” De groep blijft vertrouwen hebben in de evolutie van de categorie op lange termijn, maar blijft waakzaam voor de evolutie van de consumptie in de komende maanden onder invloed van de macro-economische context en de inflatiedruk, die de koopkracht en het consumentengedrag beïnvloeden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?