Leen Dierick
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Leen Dierick
Niet langer 1+1 of 1+2 gratis in de supermarkt? Via een wetsvoorstel wil CD&V-politica en federaal parlementslid Leen Dierick stuntpromoties voor verse voeding verbieden. Ze heeft de steun van de Boerenbond en Unizo. “Maar ook consumenten moeten beseffen dat extreme promoties slecht zijn voor hen”, zegt ze aan Gondola.
Supermarkten voeren een harde concurrentiestrijd, die vaak leidt tot hele scherpe promoties zoals 1+1, 1+2 of 1+3 gratis. Promoties zijn populair. Uit een enquête van Gondola Academy bij 500 respondenten blijkt dat 26% van hen de afgelopen maand gebruik gemaakt heeft van een 1+1 promotie. Consumenten tussen 31 en 40 jaar profiteren er het meest van: de helft van de respondenten heeft de voorbije maand een 1+1gratis aankoop gedaan of is door een promotie van merk veranderd. Ze werken dus, maar voor CD&V-politica Leen Dierick zijn ze problematisch. Zeker als het over nog extreme promoties gaat.
In ons land woedt er een scherpe concurrentie tussen supermarkten, die vaak gevoerd wordt met harde promoties zoals 1+1, 1+2 of 1+3 gratis. De promoties die supermarkten doorvoeren, leiden naar een race to the bottom die voor velen niet houdbaar is. Kijk naar de situatie bij Delhaize: zij voelen wat er gaande is. Maar het zijn ook de speciaalzaken, de bakkers en de kleine handelaars die het slachtoffer zijn. Zij kunnen zich niet meten met dat soort keiharde promoties en dreigen eronder door te gaan. Daardoor krijgen we op termijn een verschraling van het aanbod, wat ook voor de consument niet goed is.
Ja, omdat zij minder opbrengst krijgen door de scherpe prijzen. Ze verdienen een eerlijke prijs, maar krijgen die niet. Daardoor kunnen ze ook minder investeren in duurzame landbouw en dierenwelzijn. Bovendien worden ze ook gedwongen om andere, goedkopere ingrediënten te gaan gebruiken, waardoor de kwaliteit van de voeding erop achteruit gaat. Ook dat betekent een slechte zaak voor de consument.
Ik snap dat het voor hen een slechte zaak kan lijken, maar mijn voorstel gaat enkel over verse voeding en enkel over stuntpromoties. Gewone promoties zoals 2+1 gratis kunnen dus wel nog. De grens ligt voor ons op 1+1 gratis. Dat lijkt misschien een aanvaardbare promotie, maar het zet de deur open naar een spiraal van promoties waarin de ene supermarkt de andere wil overbluffen.
Het klopt dat ze een deel van de promoties voor hun rekening nemen, omdat ze erop rekenen dat ze zo klanten kunnen lokken, die dan andere producten kopen in hun winkels. Maar vaak zetten ze de leveranciers en producenten onder druk om hun prijzen naar beneden te halen. Bovendien duwen grote foodretailketens zo kleine spelers uit de markt.
Het lijkt misschien zo, maar het wetsvoorstel heeft niets met de actualiteit te maken. Ik ben er al maanden mee bezig. Het is een onderwerp dat niet voor niets ook in onze buurlanden leeft. In Nederland zijn ze er mee bezig, in Frankrijk hebben ze al een wetgeving die voor ons een beetje een inspiratie geweest is. We willen ook af van stuntpromoties die de druk op producenten en gewone winkeliers onnodig groot maakt.
Het is aan anderen om dat te bekijken, ik kan daar geen uitspraken over doen. Ik denk dat we vooral af moeten van de uitwassen die er nu zijn.
Op donderdag 30 maat vindt het Shopper & Trade Marketing congres van Gondola plaats. Bij die gelegenheid worden de resultaten van het promotie-onderzoek van Gondola Academy uitgebreid voorgesteld. Inschrijven kan u hier.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?