- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Klanten van de Britse supermarkt Iceland hebben meer dan 30.000 pond (33.000 euro) verdiend door plastic flessen te recycleren. Bij een test van de supermarkt om afval in te perken, kregen klanten een voucher van 10 cent voor elke teruggave van een plastic fles die in de winkel gekocht werd.
Moeten supermarkten plastic flessen recycleren of niet? In ons land is er felle discussie over de vraag. Volgens Comeos is er geen draagvlak voor het invoeren van statiegeld op plastic flessen. Het invoeren van een statiegeldsysteem kost volgens de sectorfederatie ‘handenvol geld’. Maar onder meer in Groot-Brittannië denken ze daar anders over. De Britse supermarktketen voerde een test uit waarbij klanten 10 pence (10 cent) kregen bij het terugleveren van een plastic fles. Dat meldt de Britse krant The Independent.
De test werd uitgevoerd met een machine die geïnstalleerd werd in vier winkels, in Wolverhampton, Mold, Fulham en Musselburgh, en in het hoofdkwartier van de supermarkt in Deeside. Sinds de start van de test in juni werden er 311.500 plastic flessen gerecycleerd, waardoor klanten in totaal maar liefst 33.000 euro wisten te verdienen. Volgens de supermarkt waren vooral kinderen gemotiveerd en moedigden ze hun ouders aan om de machine te gebruiken.
Het is geen toeval dat uitgerekend Iceland deze test doet. De supermarkt wil in 2023 geen plastic verpakkingen meer gebruiken voor eigenmerkartikelen. Iceland is ook gestopt met de verkoop van wegwerptasjes en verpakt bananen in recycleerbaar papier. Richard Walker, managing director van Iceland zegt in The Independent dat de test een groot succes is. “We hebben veel inzicht gekregen in wat consumenten willen en in de werking van het systeem. Het is duidelijk dat consumenten hun probleem van plastic afval stevig willen aanpakken en voor een uitbreiding naar het hele land zijn.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?