iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De economische crisis die Turkije in zijn greep heeft, bedreigt de productie van hazelnoten. Dat is in de eerste plaats slecht nieuws voor het Italiaanse Ferrero, producent van Nutella. De productie van zijn befaamde chocoladepasta met hazelnoten komt in gevaar.
“De wereld staat aan de rand van een tekort aan noten”, waarschuwde Turgan Zülfikar, een Turkse consultant in New York in The Wall Street Journal begin deze week. “Wie van Nutella houdt, doet er beter aan een voorraad in te slaan.” Onrustwekkende woorden voor heel wat liefhebbers van de smeerpasta en ook producent Ferrero. Er zijn een heleboel andere producten die door de Italiaanse reus op de markt gebracht worden op basis van hazelnoten, waarvan Turkije de belangrijkste leverancier is. Het land is wereldwijd goed voor 70% van de hazelnootproductie.
“We geven geen commentaar”, zegt Jessica de Halleux, marketing manager bij Nutella België. Is haar reactie een teken van spanning bij de fabrikant? De situatie in Turkije is in elk geval kritiek. De inflatie gallopeert en maakt het leven van veel notenproductenten moeilijker. Meststoffen, pesticiden, zaden, transport, energie: het is allemaal duurder geworden, waardoor de producenten zich genoodzaakt zien hun productie in te perken. Zonder merkbare verbetering zien sommigen zich zelfs genoodzaakt hun zaak stop te zetten. Met als resultaat forse prijsstijgingen voor noten in het vooruitzicht, met alle gevolgen vandien voor producenten en consumenten.
Ferrero lanceerde in 2018 een programma om de productie van noten voor een deel terug te brengen naar Italië. Het is voor de groep een manier om zijn bevoorrading te diversifiëren – het is voor 70 à 75% afhankelijk van Turkije – en tegelijk een goed marketingargument. Maar het initiatief krijgt ook kritiek in Italië, omdat het een bedreiging is op de biodiversiteit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?