- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
“Beste klant, u kan ons helpen”, staat te lezen aan de kassa’s van bepaalde winkels van Colruyt Laagste Prijzen. Het gaat om een oproep om te betalen met stukken van 5 en 10 eurocent, waar momenteel een tekort aan is.
Er zijn nog nooit zoveel munten van 5 en 10 eurocent in omloop geweest, maar toch is er een tekort, geeft de FOD Financiën aan. Eén van de redenen die een woordvoerder van de FOD daarvoor aanhaalt, is dat mensen de kleine centjes thuis oppotten en niet meer in roulatie brengen. Betalen met centen zou voor sommigen te veel tijd in beslag nemen. Vooral handelaars is dat een probleem, omdat ze de centen nodig hebben als wisselgeld. Er zouden centen kunnen bij gemaakt worden om het probleem mee op te lossen, maar dat is moeilijk omdat de grondstoffen door de oorlog in Oekraïne niet beschikbaar zijn. Daarom doen sommige winkels van Colruyt Laagste Prijzen nu een oproep aan de klanten om ofwel digitaal te betalen ofwel het juiste bedrag in cash te betalen. Ook andere handelaars doen een oproep in die richting. Het tekort aan centen is er al enkele maanden en lijkt niet opgelost te raken. In juni deed de Nationale Bank al een oproep om meer centen te gebruiken bij cash betalingen. Ook de FOD Financiën deed een oproep.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?