- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Naar aanleiding van haar 100ste verjaardag keert de Gentse Vooruit terug naar haar roots met de concept store ‘cooperette’. Wij blikken even terug op de geschiedenis van Vooruit als coöperatief warenhuis.
De feestelijkheden VOORUIT100 werden op het Feest van de Arbeid officieel afgetrapt, en behalve veel volk hoorde daar ook een ‘cooperette’ bij. Dat is een concept store met zelfgemaakte, lokale en eerlijke producten zoals brood, honing, kaas en het speciale Vooruitbier. Van de jaren ’50 tot de jaren ’70 huisde er in het Vooruitgebouw immers een warenhuis. Oorspronkelijk was deze winkel bekend als ‘Coop’ of ‘Coopmagazijn’, maar in de jaren ’60 kreeg het warenhuis de naam ‘Supercoop’. Je kon er meubels, kledij en huishoudapparaten kopen.
De coöperatieve winkelketens waren de supermarkten van het gewone volk. Ze hadden niet echt concurrentie van de traditionele grootwarenhuizen zoals Grand Bazar en Innovation omdat dat veeleer luxewinkels waren. Later bracht de komst van discountwinkels zoals Sarma en Priba daar verandering in: zij kochten massaproducten tegen lage prijzen in.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?