- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tesco moet zijn verliesleidende Amerikaanse keten "Fresh&Easy" lossen, een harde klap voor de derde retailer van de wereld. De beslissing betekent een verlies van een miljard pond, en tegelijkertijd de eerste jaarlijkse omzetdaling in 20 jaar (124 miljoen pond tegenover 2,8 miljard pond het jaar daarvoor).
De beslissing zou volgens Philip Clarke (Algemeen Directeur van Tesco) "het logische gevolg zijn van strategische veranderingen die vorig jaar van start gingen en die nu zijn afgesloten." Volgens hem zou het herstelplan vruchten beginnen af te werpen.
De groep boekte een winst voor belastingen van 1,96 miljard pond voor het boekjaar dat op 13 februari werd afgesloten. Dit betekent een daling van 51,6% ten opzichte van het vorig boekjaar.
In 2007 richtte Tesco het Amerikaanse merk "Fresh & Easy" op. De keten was gespecialiseerd in laaggeprijsde artikelen en eigen merken. Maar het was verre van Easy, er werd nooit winst geboekt, en uiteindelijk werd de keten gedwongen zich terug te trekken uit de markt.
Naast het nieuws over de opheffing van "Fresh & Easy" op de Amerikaanse markt kondigde de groep bovendien een nieuwe focus aan op de nationale activiteiten van de groep. Philip Clarke verklaarde dat de groep op de thuismarkt niet verder investeert in vastgoed, door een fundamenteel andere benadering van de winkelruimte.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?