- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 COVID-19 blijft een enorme impact hebben op de aankopen voor thuisverbruik: voor de tweede keer op rij lag de besteding aan verse voeding hoger dan vóór de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Vlam. Ontdek de resultaten per categorie in onze serie. Starten doen we met aardappelen.
De impact van de coronacrisis merken we ook specifiek bij verse aardappelen. Terwijl we vóór de coronacrisis jaarlijks een daling van om en bij de 4% van het thuisverbruik van verse aardappelen noteerden, was er een stijging van het thuisverbruik in de periode juli 2019-juni 2020 met 1,6% en ging het thuisverbruik in de periode juli 2020-juni 2021 zelfs met 2,1% de hoogte in. Hierdoor komen we nu uit op een jaarverbruik van 21,7 kg per capita. Voor vers verwerkte aardappelen noteerden we opnieuw een nog grotere stijging (+7,5%).
Net als bij verse voeding in zijn totaliteit, wint ook bij verse aardappelen hard discount marktaandeel. Daarnaast doen in deze categorie ook de niet-supermarktkanalen zoals de korte keten en de openbare markt het goed.
Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?