- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Trafic heeft recent een nieuw distributiecentrum geopend in Heppignies, in de provincie Bergen. Het DC werd neergepoot voor de verdeling van promotieartikelen en seizoensproducten, maar is ook uitgerust om in de toekomst in te spelen op e-commerce.
Tot voor kort beschikte non-food discounter Trafic over een distributiecentrum voor permanente artikels en textiel bij de hoofdzetel in Florennes (22.000 m²) en één van 13.000 m² in Trazegnies (Courcelles) voor promocampagnes. De distributie van tijdelijke promotieproducten zal voortaan echter vanuit Heppignies gebeuren, vertelt Stéphane Plumer, supply chain manager van Trafic.
“Het huurcontract (voor het DC in Trazegnies) liep op zijn einde en we wouden graag uitwijken naar een moderner gebouw met een betere ligging, dat ook de mogelijkheid toeliet om uit te breiden in de toekomst,” zegt Plumer. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een site van de vastgoed- en logistiekgroep WDP in Heppingies, bij Fleurus. Er werd op de site van 16 hectare een gebouw neergepoot voor Trafic van 21.000 m². Er is nog plaats genoeg vrij voor een eventuele expansie in de toekomst.
Het DC zal vooral worden in gezet voor tijdelijke acties zoals Sinterklaas of Back to school. Voor zulke campagnes moeten de producten snel tot in de winkel geraken.
Het nieuwe gebouw is ook uitgerust om eventueel in te spelen op het groeiende succes van e-commerce. “Vandaag is onze e-shop vooral gericht op grote producten zoals meubels, tuingereedschap en campingartikelen. Producten die een aanvulling vormen op ons assortiment in de winkel, en ook enkel aan winkelpunten geleverd worden,” zegt Stéphane Plumer. Er is op dit moment ook geen sprake om hier iets aan te veranderen, gezien het de bedoeling is dat de consument de fysieke winkel blijft bezoeken. “Het is een kwestie van rentabiliteit. We gaan stap voor stap vooruit, altijd met het idee van winstgevendheid in ons achterhoofd,” voegt Plumer eraan toe.
De volgende sessie van The Retail Society staat in het teken van Disruptive Retailers zoals Trafic. Thierry Quertinmont (CEO van Trafic) is de gastspreker op dit veelbelovende event dat doorgaat op 22 september. Klik hier voor meer informatie!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?