- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Ierse vestiging van de Turnhoutse bordspellenproducent Cartamundi gaat dicht, waardoor 230 banen geschrapt worden. Ook de Amerikaanse fabriek zullen mensen hun job verliezen, meldt De Tijd.
Een herstructurering dwingt de groep ertoe om de Ierse speelgoedfabriek in Waterford te sluiten, waardoor 230 mensen zonder job komen te staan. De groep had in 2015 twee fabrieken van speelgoedkolos Hasbro overgenomen, waaronder die in Ierland, en produceerde er onder andere de bekende bordspellen Cluedo, Monopoly en Risk. In de fabriek in de Amerikaanse staat Massachussets wil Cartamundi nu 88 banen schrappen.
CEO Stefaan Merckx, legt uit aan De Tijd waarom het bedrijf een toenemend verlies kent dat naar deze beslissingen geleid heeft: “Tijdens de pandemie zijn bordspellen veel populairder geworden. De vraag nam toe en er is ook productiecapaciteit bijgekomen, niet bij ons maar elders in de wereld. De vraag is intussen weer gedaald en genormaliseerd. De markt bevindt zich op een redelijk niveau maar er is nu structurele overcapaciteit in de productie.” Ook de inflatie en de toenemende kosten voor grondstoffen en lonen spelen het bedrijf parten.
Toch blijft het bedrijf goede zaken doen, want de speel- en ruilkaarten die ze verkopen, kennen wel een groot succes. Ze produceren onder meer de spelletjes Magic: The Gathering, Dungeons & Dragons en Pokémon. Daar investeert het bedrijf dan ook in: het zal de komende jaren 80 miljoen euro vrijmaken om vier nieuwe kaartenfabrieken te bouwen. Nu zijn er al een paar operationeel of in de maak in Mexico, Duitsland en Japan. In Turnhout zal de capaciteit tegen 2025 verdubbeld worden, een uitbreiding met een prijskaartje van 25 miljoen euro die 100 extra jobs zal vrijmaken. Door de verscheidene deals, waaronder de overname van Hasbro in 2015, die het bedrijf de voorbije 10 jaar sloot, groeide het met zo’n 10% per jaar. Vorig jaar steeg de omzet, mede door de prijsstijgingen om de toenemende kosten te compenseren, met 13% tot zo’n 650 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?