- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Unilever gaat volgend jaar half miljard euro besparen. De FMCG-gigant zal daarvoor 2.000 banen schrappen, waarvan 12% marketingfuncties. En ook 30% van het aantal merken zal verdwijnen of verkocht worden. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt op een investeerdersconferentie in Londen. De bezuinigingen moeten de vertraagde groei in de opkomende markten opvangen. Ook de prijzenslag met concurrent Procter & Gamble zou volgens verschillende media een reden zijn voor de ingrepen.
Vooral foodmerken wegNadat Unilever in 2010 al het “pad van de groei”-plan had opgestart, waarbij het bedrijf van 1.600 naar 400 merken ging, verdwijnt weer een deel Unilever-merken. Jean-Marc Huet, financieel directeur van Unilever, verklaarde tijdens een presentatie dat vooral de foodmerken in het vizier genomen worden en personal care-merken buiten schot zouden blijven. Met deze reorganisatie wil Unilever zich richten op de 15 merken die het meeste omzet genereren. Unilever wil overige merken schrappen of verkopen. Degenen die van de hand gedaan worden zijn merken die niet strategisch belangrijk zijn voor de groei van de groep. Al sluit de topman niet uit dat er nog strategische overnames kunnen gebeuren.
Welke merken zullen verdwijnen, en waar de ontslagen zullen vallen is nog niet bekend. Ook wat de plannen voor Unilever België zijn is nog niet geweten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?