- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Brits-Nederlandse voedingsconcern Unilever gaat zijn margarine-afdeling afstoten. Daarmee komen merken als Becel, Blue Band en Bona in de etalage te staan.
Nadat Unilever enkele maanden geleden een overnamebod van Kraft Heinz afsloeg, stond het management onder druk van aandeelhouders om de winstgevendheid op te krikken. Er waren al geruchten dat het FMCG-bedrijf daarom zijn 'Spreads'-afdeling zou verkopen, nu blijkt dat het één van drie bedrijfsstrategische maatregelen is waarmee CEO Paul Polman winstgevender wil worden.
Ten eerste gaat Unilever de divisies waarin onder meer het ijs van Magnum en Ben & Jerry's zijn ondergebracht, samenvoegen met de voedingsdivisie (o.a. Knorr en Hellmann's). De nieuwe business unit zal Food & Refreshment heten, en krijgt zijn hoofdzetel in Nederland.
Unilever gaat ook zijn 'Spreads'-afdeling afstoten. "Na een lange geschiedenis binnen het bedrijf, hebben we beslist dat de toekomst van de Spreads-afdeling buiten de groep ligt," klinkt het in een persbericht. Unilever wil de afdeling, waar onder andere de merken Becel, Blue Band en Bona deel van uitmaken, liefst verkopen, maar indien nodig ook verzelfstandigen. Al zal dat laatste waarschijnlijk niet nodig zijn, gezien de "koortsachtige interesse" bij investeringsfondsen.
Het afstoten van de margarine-afdeling mag historisch genoemd worden. De smeersels vormden al van bij de oprichting de basis van Unilever, dat ontstond uit een fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en de Britse zeepproducent Lever Brothers.
Ten derde gaat Unilever zijn huidige structuur met zowel een Britse als een Nederlandse juridische entiteit tegen het licht houden. "We zullen onze huidige juridische structuur evaluere, met het oog op vereenvoudiging en het verhogen van de strategische flexibiliteit," klinkt het. Mogelijk wordt dan ook een keuze gemaakt tussen de beursnoteringen in Londen en Amsterdam, al is dat nog niet zeker.
Verder gaat het FMCG-bedrijf ook meer besparen: de kosten moeten tegen 2019 met 6 miljard euro omlaag, waar eerder gemikt werd op 4 miljard. Daarnaast belooft Unilever een hogere winstuitkering voor aandeelhouders en gaat het bedrijf voor 5 miljard euro aan eigen aandelen inkopen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?