- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Unilever verkeert in goede gezondheid, zo blijkt uit de recente halfjaarcijfers van de groep. Om strategische redenen heeft de onderneming echter besloten een groot deel van haar theedivisie af te stoten.
Unilever speelde al eerder met het idee, maar nu wordt het ook concreet. Het bedrijf wil een groot deel van zijn theesegment afstoten voor het einde van 2021, zo schrijft De Tijd. Enkel de theeactiviteiten in India en Indonesië zullen behouden worden, evenals de samenwerking met PepsiCo voor Lipton-ijsthee. Het afstotingsproces zal naar verwachting binnenkort van start gaan.
Dat Unilever, wereldleider op de theemarkt, deze beslissing maakt, komt niet geheel onverwacht. Steeds meer consumenten in Europa en de Verenigde Staten stappen immers over van zwarte thee naar groene thee. En laat Unilever nu vooral gespecialiseerd zijn in zwarte thee, goed voor driekwart van zijn totale theeverkoop. Eerdere pogingen om terrein te winnen op de markt van de groene thee, onder meer door de overname van het merk Pukka, hadden geen succes.
En dat is niet het enige probleem: volgens Unilever groeit zijn theedivisie, goed voor een omzet van 2 miljard euro vorig jaar, niet snel genoeg. De groep rekende op een jaarlijkse omzetgroei van 3 tot 5 procent in de periode vóór het coronavirus, maar de afgelopen vijf jaar bleef die perfect tot een stijging van 1 à 2 procent. Daarom gaat Unilever nu op zoek naar overnemers. Mogelijke kandidaten zouden privé-investeringsgroepen zoals KKR zijn, dat al eerder Unilevers margarinebedrijf heeft gekocht, en bedrijven die al actief zijn in deze sector, zoals Jacobs Douwe Egberts.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?