“We maken ons zorgen over de toekomst van de retail in België.” Met die boodschap vragen de vakbonden aan sectorfederaties Comeos en Unizo om rond de tafel te gaan zitten om het over de toekomst van de retail te hebben. Comeos zegt dat te willen doen, maar beklemtoont dat de visies onderling verschillen.
De vakbonden maken zich zorgen over de toekomst van de food en non-foodretail in ons land. Inno, waarvan bekend raakte dat meer dan de helft van het personeel thuis zit, is een illustratie van hoe moeilijk het vandaag gaat, klinkt het. Zowel supermarkten als kleding- en andere winkels worstelen met de naweeën van corona, de stijgende energie- en grondstoffenprijzen, consumenten die hun uitgaven beperken en de oorlog in Oekraïne die het gevoel van onzekerheid vergroot. “Bij de supermarkten is de situatie moeilijk omdat er gewoon te veel concurrentie is. Daar komen vandaag de prijsverhogingen bovenop, iets wat in de komende tijd niet meteen zal veranderen”, zegt Jan De Weghe van de socialistische vakbond. “Er is ook een gebrek aan personeel. In bepaalde regio’s, zoals West-Vlaanderen en de Kempen, is dat een probleem, in Oost-Vlaanderen wordt het er stilaan één. We hebben federaal akkoorden afgesloten bij Lidl en Aldi om de werkdruk te verlichten, maar doordat er geen mensen beschikbaar zijn, is dat moeilijk. Voor het personeel is dat heel frustrerend.”
Niet winstgevend
Ook in de non-foodretail zijn er problemen, zeker als ze e-commerce niet of onvoldoende uitgebouwd hebben, zoals Inno. “Wij worden als vakbonden verweten dat we daar moeilijk over doen, maar dat ze ons één bedrijf aanwijzen waarin we dwars gelegen hebben”, zegt Jan De Weghe. “Verkoop via e-commerce is goed voor zichtbaarheid, maar vaak is het niet winstgevend. Het moet snel en goedkoop, de winstmarges zijn klein. We vragen ons af of wat dat op termijn oplevert en hoe de toekomst eruit ziet. We willen daarvoor rond de tafel zitten met sectorfederaties Comeos en Unizo, maar zij houden voorlopig wat de boot af en stellen een gesprek uit.”
Andere visie
Comeos wil rond de tafel zitten, zegt woordvoerder Hans Cardyn, alleen. “De visie van de vakbonden is sterk verschillend van wat volgens ons nodig is voor de toekomst. De handel is volop aan het digitaliseren en internationaliseren. Dat maakt dat onze belangrijkste handelsconcurrenten niet langer in België zitten, maar in het buitenland. Denk maar aan de bestellingen voor e-commerce, die vandaag voor een groot deel buitenlandse webshops en buitenlandse distributiecentra ten goede komen. De consument is door e-commerce veranderd en de vraag is hoe we daar een antwoord op vinden. Ik vrees dat we daar andere visies over hebben.”