Winkelketen Veritas lanceert ’Atelier Veritas’, een shop-in-shopconcept waarbij klanten workshops kunnen volgen rond onder andere naai- en breitechnieken. “Een atelier geeft de fysieke winkel meer relevantie,” zegt CEO Ine Verhaert aan Gondola. Bovendien is er ook een online luik gekoppeld aan de ateliers, wat het een echt omnichannel verhaal maakt.

 

Veritas introduceert op 8 oktober ’Atelier Veritas’, een nieuw concept dat een DIY- atelier in bestaande Veritas-winkels omvat waar klanten met hun creatieve ideeën aan de slag kunnen. Het wordt een fysiek atelier waar ze iedereen, van starter tot expert nieuwe technieken kan leren of samen met vriendinnen inspiratie kunnen opdoen. Er zijn experts aanwezig, maar ook een uitgebreidere collectie met bijzondere soorten wol en stoffen en professionele machines en tools. Ook de website wordt in een nieuw kleedje gestoken.

“Atelier Veritas is een concept waarmee we inspelen op de behoeftes van de consument. Die wil zelf creëren, maar weet niet altijd hoe hij eraan moet beginnen. Hij wil creatief aan de slag, maar heeft een plaats nodig om het te leren,” vertelt CEO Ine Verhaert aan Gondola. 

Veritas gaf al cursussen in haar drie flagshipstores (Brugge, Hasselt en Leuven) en zag dat er vraag was naar meer ruimte voor creatieve workshops. Omdat de retailer die niet in alle steden kan bieden, worden nu 12 ateliers geopend in winkels die in de periferie liggingen. Vanaf 2017 komen er nog eens 15 ateliers bij. 

 

Workshops met experts

Centraal in de ateliers staan de workshops, die zullen plaatsvinden onder begeleiding van de inhouse crea-experten. De workshops concentreren zich telkens op een specifiek thema, toegespitst op mode maar ook op home en decoratie. Denk aan XL knitting, het bestempelen van stoffen of wandtapijten ontwerpen. Om het aanbod zo ruim mogelijk te maken, werkt Veritas ook samen met ‘makers’, lokale experts zoals Lotte Martens, die o.a. stoffen ontwerpt voor Raf Simons, en weefster Eva Verbrugge.

 

DIY: geen hype

Met de workshops en ateliers speelt Veritas in op het groeiende succes van de DIY-trend. “De consument wil terug meer zaken zelf met de hand maken en is op zoek naar een uniek stuk. Dat is geen hype, maar een brede trend waarvan wij geloven dat die nog lang zal aanhouden,” zegt Ine Verhaert. Bovendien brengt Atelier Veritas beleving naar de winkel, wat niet onbelangrijk is in tijden van digitalisering.

Beleving

“De cursussen bouwen een community en brengen sfeer en beleving in de winkel. Ze maken van de winkel meer een contact- en service center. De fysieke retail moet in het licht van de oprukkende e-commerce immers iets anders zien te brengen. Een atelier geeft de winkel meer relevantie. Is dit dan een antwoord op e-commerce? Ja, maar het is tegelijkertijd ook een sterk omnichannel verhaal. Je moet je online inschrijven voor de workshops, je kan online pakketten bestellen om mee aan de slag te gaan, inspiratie opdoen etc.,” klinkt het.

Omnichannel

Bij de ateliers hoort immers ook een vernieuwde website, waarmee de atelierwereld doorgetrokken wordt naar online. Op www.atelierveritas.com moet een bron worden van inspiratiemateriaal, handige werkbeschrijvingen, eenvoudige how-to-video’s en interviews met de ‘makers’.

“Volgend jaar gaan we daar nog verder in met de lancering van een ‘online market place’. Daar kunnen klanten in contact komen met elkaar en de makers, en ook hun eigen creaties verkopen. Hetzelfde gaan we in de fysieke ateliers doen: in november gaan we voor de eerste keer marktjes organiseren,” zegt Ine Verhaert aan Gondola.

“Er komt in december ook een aparte Atelier-winkel in de Nationalestraat in Antwerpen, vlakbij het Modemuseum. Het wordt een 100% pure creatieve belevingswinkel onder de naam Atelier Veritas. Hier krijgen de creatieve consument , studenten van de modeacademie en lokale makers de ruimte om de laatste nieuwe trends en tools samen uit te testen. Het is als het ware een testlabwaaruit innovaties kunnen uitgerold worden naar de andere ateliers. Bovendien is er ook een mobiel atelier gebouwd dat zal ingezet worden op verschillende locaties in het najaar,” zegt de CEO nog.