- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Fairtrade producten blijven populair in ons land, ondanks een in het algemeen moeilijk jaar in de voedingsindustrie. Ook de brand awareness van Fairtrade groeit: 88,4% van de Belgische gezinnen koopt wel eens fairtrade producten, 83% herkent het label spontaan.
Fairtrade Belgium toont zich tevreden over de resultaten van het jaar 2021. Koffie en bananen, de twee producten die het klassiek goed doen, halen een marktaandeel van respectievelijk 3% en 20%, al was er wel een daling in de verkoop: -3% bij koffie, -7% bij bananen. Bij bloemen was er een stijging van 10% tegenover 2020, om uit te komen op een omzet van 22,9 miljoen euro. De verkoop van fairtrade katoen daalde met 10% (1,042 miljoen). De ‘licence fees’ daalden met 1% door de lagere verkoop van bananen, koffie en suiker. De premies die Fairtrade Belgium aan boerencoöperaties zijn wel verhoogd met 4%. Fairtrade Belgium signaleert ook positieve evoluties. De brand awareness groeit: 88,4% van de Belgische gezinnen koopt wel eens fairtrade producten, 83% herkent het label spontaan, 48% heeft er een ‘sterke relatie’ mee. De uitdagingen zijn ook voor Fairtrade producten groot, door de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de naweeën van de pandemie en de klimaatverandering. Nog maar begin deze maand raakte bekend dat Philippe Weiler de nieuwe CEO van Fairtrade Belgium wordt. Hij volgt vanaf 1 september Nicolas Lambert op.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?