- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vier groepen hebben een dominante positie in de webhandel van modeartikelen: Zalando, Vente-Privée, Yoox Net-a-Porter en Asos. Alle vier deze spelers boeken nu een omzet van meer dan 1 miljard euro.
Dat schrijft de Duitse blog Exciting Commerce. De Duitser Zalando is de grootste, met een omzet van 3,0 miljard euro in 2015 (tegen 2,2 miljard in 2014). Vente-Privée uit Frankrijk was goed voor 2 miljard euro omzet (1,7 miljard), Yoox Net-a-Porter uit Italië goed voor 1,7 miljard euro (1,3 miljard) en Asos uit Groot-Brittannië goed voor 1,2 miljard pond (1 miljard) of omgerekend 1,55 miljard euro.
De vier online modehandelaars samen boekten dus vorig jaar een omzet van in totaal bijna 8 miljard euro. Gemiddeld zagen ze hun omzet in 2015 groeien met 21,5%.
Volgens de blog realiseerde Vente Privée zijn groei voornamelijk via overnames, o.a. van het Belgische Vente-Exclusive. De andere drie groeiden organisch… hoewel dat voor Yoox Net-a-Porter zeer relatief is. De Italiaanse modehandelaar Yoox fuseerde in maart 2015 met zijn Britse concurrent Net-a-Porter, waardoor ze samen ineens tweemaal groter werden.
Exciting Commerce heeft deze cijfers berekend op basis van de cijfers die Vente-Privée bekendmaakte en van de kwartaalcijfers van de drie andere, die beursgenoteerd zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?