De overheid heeft de voorwaarden vastgelegd waaronder bedrijven door de huidige grondstoffentekorten de samenstelling van hun producten mogen veranderen. Er moeten vanaf 19 april onder meer affiches met informatie komen in winkelpunten. 

Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne zijn er de voorbije weken verschillende tekorten van grondstoffen ontstaan in de voedingssector, met op kop zonnebloemolie. Eén van de manieren voor voedingsbedrijven om het probleem op te lossen, is het aanpassen van hun recepten. Probleem daarbij: etikettering en verpakking nemen meerdere maanden in beslag, wat te langs is om in dit geval adequaat te kunnen reageren. Daarom drong voedingsfederatie Fevia er bij de autoriteiten op aan om zich flexibel op te stellen wanneer bedrijven de samenstelling van producten wilden wijzigen door de bijzondere omstandigheden. De overheden gaan daarop in. Ze hebben een plan klaar waarvan dit de voornaamste punten zijn:

  • Alle bedrijven in de agroalimentaire sector moeten veranderingen in de productsamenstelling doorgeven aan de FOD Economie
  • Op de site van de overheidsdienst zal een pagina te vinden met alle informatie van merken en producenten in verband met wijzigingen
  • De FOD Gezondheid en het FAVV worden ook op de hoogte gebracht van de wijzigingen
  • Affiches met informatie moeten op een duidelijk zichtbare manier aangebracht worden in verkooppunten
  • Er wordt geen enkele soepelheid toegestaan voor zover het gaat om allergenen

Het platform van de FOD Economie gaat op 19 april 'live'. Dat moet toelaten dat om aan de ene kant consumenten te informeren en aan de andere kant supermarkten en bedrijven de tijd te geven om de informatie in de winkelpunten te voorzien. "We hebben een uitstekende dialoog met de autoriteiten achter de rug. De wil om een praktische oplossing te vinden is er", aldus Nicholas Courant, woordvoerder van Fevia. De maatregelen gelden enkel voor de Belgische markt, zonder harmonisatie op Europees niveau op dit moment. Fevia hoopt dat de supermarkten ook voldoende flexibiliteit aan de dag leggen en bereid zijn tot nieuwe prijsonderhandelingen.