- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgian Pledge, het zelfregulerende initiatief voor reclame naar kinderen, breidt uit naar negen nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media.
De Belgian Pledge is al sinds 2012 het antwoord van de voedingssector op de terechte vraag naar verantwoorde reclame naar kinderen. Met dit zelfregulerend initiatief van FEVIA, Comeos en UBA (de Unie van de Belgische Adverteerders ) nemen deelnemende voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateraars duidelijke engagementen op rond reclame naar kinderen jonger dan 12 jaar.
Zo sprak de sector af om geen reclame te maken naar jonge kinderen voor o.a. chocolade, frisdranken snoepjes. Voor andere producten, zoals ontbijtgranen, koekjes en vleeswaren, mag enkel reclame gemaakt worden als ze voldoen aan specifieke voedingskundige criteria criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten. Bovendien mag er geen reclame gemaakt worden in basisscholen, behalve wanneer er een akkoord is van de directie.
Sinds 2012 is het mediagebruik van kinderen echter in snel tempo veranderd, waardoor de Belgian Pledge nu een update krijgt. De vernieuwde Belgian Pledge die 55 bedrijven vandaag ondertekenen, blijft de basisprincipes behouden maar is in navolging van Europese evenknie EU Pledge nu ook van toepassing op enkele bijkomende kanalen.
Zo gelden de engagementen nu ook voor bedrijfsprofielen op sociale media, mobiele en SMS marketing, direct marketing, product placement, interactieve spelletjes, outdoor marketing, radio, de bioscoop en DVD/CD-ROM’s. De Belgian Pledge verwelkomt bovendien 21 nieuwe leden, waardoor het akkoord nog breder gedragen zal worden in de sector. Daarnaast blijft de Belgian Pledge natuurlijk gewoon van toepassing op TV-reclame, in drukwerk, op bedrijfswebsites en in basisscholen.
“Kinderen surfen en zijn al op zeer jonge leeftijd aanwezig op het internet. Ze gamen, sms’en en bekijken meer video’s online. Ook daar engageren we ons nu om de kinderen niet te benaderen, ook niet als ze bv. populaire apps downloaden. Daar zullen dus geen advertenties van onze leden opduiken voor producten die niet voldoen aan de criteria van de Belgian Pledge, ook niet in games of interactieve spellen. En evenmin op YouTube,” zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.
(foto: Twitter Fevia)Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?