Amazon start begin volgend jaar met een volwaardige amazon.nl webwinkel, zo blijkt uit een via LinkedIn gelekte mail. Hiermee komt een einde aan de halfslachtige situatie van de Amerikaanse groep op de Nederlandse markt. Dat zal ook voor België gevolgen hebben. In ons land heeft Amazon in alle stilte een groot marktaandeel weten op te bouwen: via amazon.fr, amazon.de en amazon.com is de groep de derde grootste speler.

Volgens emerce.nl start begin 2020, mogelijks al in februari, amazon.nl als een volwaardige webwinkel. Vandaag worden er alleen boeken aangeboden. Toch wordt de Nederlandstalige markt al via amazon.de bediend. De site bestaat sinds 2016 al grotendeels in het Nederlands. Zo’n 3 miljoen producten worden al op Nederlandstalige bladzijden verkocht. Veel productpagina’s zijn al vertaald, zodat een omslag naar een volwaardige .nl site niet al te omslachtig zou zijn. Ook op logistiek gebied zou weinig moeten veranderen: Vlaamse en Nederlandse klanten worden nu al vanuit Duitse distributiecentra dichtbij de grens bediend.

Franstalig België wordt door Amazon via amazon.fr bediend. Deze webwinkel is in Wallonië en Brussel marktleider, met volgens Ecommerce Foundation een omzet van 153 miljoen euro. In Vlaanderen zijn bol.com en Coolblue marktleider.

Volgen emerce.nl wil Amazon met een volwaardig amazon.nl-domein de schroom wegnemen die nu nog bestaat bij de Nederlandse consument, die nog twijfelt om via Amazon.de te bestellen.

Hoe Amazon België zal aanpakken is nog onduidelijk. De domeinnaam amazon.be is ingenomen door een verzekeringsmaatschappij. Mogelijk zullen de Franstalige klanten verder via amazon.fr bediend worden en de Vlaamse klanten via amazon.nl. De drempel voor een Vlaming om naar een .nl-domein te surfen is immers lager dan naar een .de-domein.

Prijzenoorlog op til?

Het offensief van Amazon zal naar verwachting een prijzenoorlog in de Benelux met zich meebrengen. De Amerikaanse groep hanteert aantrekkelijke prijzen. Voor consumentenelektronica, bijvoorbeeld, zou die de goedkoopste zijn. 

In Nederland staat Amazon volgens de Twinkle Top100 op de zesde plaats met een omzet van ‘slechts’ 350 miljoen in 2018. De marktleiders zijn er bol.com (1.640 miljoen), Coolblue (1.000 miljoen) en Albert Heijn (565 miljoen). Om hoger te klimmen in de rangschikking zal de verleiding voor Amazon groot zijn om scherpe prijzen te hanteren. Zeker omdat diens bezorgingstijden iets langer zijn dan die van de Nederlandse topwinkels.

Nummer 3 in België

In België is amazon.fr zoals aangehaald de nummer 3 met 153 miljoen omzet, op vrij grote afstand van bol.com (386 miljoen) en Coolblue (322 miljoen) , maar als men de omzet van amazon.de en amazon.com meerekent, dan is deze derde plaats veel steviger, met in totaal 296 miljoen. Indien in Nederland een prijzenoorlog wordt uitgevochten, zal dat niet zonder gevolgen voor België zijn. 

De webwinkel die in de Benelux het meest te vrezen heeft van een offensief van Amazon is bol.com: beide hebben een vrij identiek business model, met een zeer breed assortiment en een gemengde functie van eigen webwinkel en marktplaats. 

In die context kan de komst begin volgend jaar van bol.com op de Waalse markt als een tegenzet beschouwd worden. Met een Franstalige site gaat bol.com immers de concurrentie met amazon.fr in het zuiden van het land aan.