- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Voortaan kunnen klanten via de Xtra-app van Colruyt Group ook mobiel tanken bij DATS 24, de brandstofleverancier die behoort tot de retailgroep. Na een geslaagde testperiode met 80 medewerkers is tanken met de smartphone nu ook beschikbaar voor de particuliere klanten.
Xtra is de klantenkaart en –app voor 10 winkelformules en webshops van Colruyt Group, en heeft als belangrijk doel de klanten een extra gemak te bieden bij het winkelen bij de groep. In het najaar van 2017 verving deze kaart ook de DATS 24-tankkaart. "Die operatie is goed verlopen, maar had toch wel wat voeten in de aarde voor onze klant. En dus hebben we 1.000 klanten opgebeld die met de Xtra-kaart tanken. Hun ervaringen namen we mee bij de ontwikkeling van de tankfunctie op de app", aldus Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24.
"Het proces van de auto voltanken wordt zelden als echt aangenaam beoordeeld. Met het gebruiksgemak van de Xtra-app wil DATS 24 hier verandering in brengen: we maken het de klanten nu nog makkelijker. Daarnaast willen we ook relevant zijn voor jongere klanten. Voor hen is eender waar digitaal betalen de norm geworden", vervolledigt Raf Flebus.
Wie de Xtra-betaalfunctie reeds activeerde, hoeft enkel de app te downloaden of te updaten. Na aanvaarding van de algemene voorwaarden en registratie van de telefoon via de app wordt de tankfunctie geactiveerd. De dag erna kan de klant tanken met z’n smartphone.
Om te kunnen tanken hoeft de klant de Xtra-app simpelweg te openen en de tankfunctie aan te klikken. De app registreert vervolgens automatisch op welk tankstation de gebruiker staat. Daarna kiest de klant het pompnummer en kan hij beginnen tanken. Na de tankbeurt haakt de gebruiker het pistool gewoon in. Zodra hij of zij terug in de wagen stapt, verschijnt de afrekening al op het scherm van de smartphone. Deze blijft trouwens in de wagen tijdens het tanken. Een ticket printen is overbodig geworden. De gegevens van de tankbeurt zijn daags nadien beschikbaar in verschillende formaten in de historiek van het Xtra-klantprofiel.
Vandaag de dag heeft 10% van de meer dan 4,5 miljoen Xtra-kaarthouders de betaalfunctie al geactiveerd. “En voor wie de betaalfunctie nog dient te activeren: we maken ons sterk dat dit na aanvraag in slechts één week kan. De gebruiker kan dit ganse proces dan ook digitaal doorlopen”, vertelt Raf Flebus.
DATS 24 selecteerde zo’n 80 medewerkers binnen Colruyt Group om de tankfunctie op de app te testen. “Elk van hen komt op de een of andere manier in contact met de klant. Dat betekent meteen dat ze goed gewapend zijn om de klant bij te staan in de omschakeling naar mobiel tanken”, verduidelijkt de groep.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?