Waarom Ahold Delhaize Bol.com naar de beurs wil brengen
Ahold Delhaize wil Bol.com, onderdeel van de groep, in de loop van volgend jaar naar de beurs brengen. Dat heeft het bedrijf maandag laten weten. Een zet die honderden miljoenen kan opleveren en kadert in een bredere strategie.
Het moederbedrijf van supermarkten Albert Heijn en Delhaize voorziet een beursintroductie van Bol.com in de loop van het tweede semester van 2022, onder voorbehoud van verschillende factoren, waaronder de marktomstandigheden. Een deel van de aandelen zullen ingeschreven worden op Euronext Amsterdam, terwijl de groep het doel heeft om een belangrijke controle te houden op lange termijn. Ahold Delhaize gaf aan om de strategische kansen voor zijn e-commerceplatform bekeken te hebben en kwam daarbij tot de conclusie dat een beursgang de ontwikkeling van de online verkoop ten goede kan komen. De Belgische-Nederlandse groep heeft ook benadrukt dat bol.com een belangrijke rol zal blijven spelen in de strategische samenwerking met de andere bedrijven in dde Benelux uit de groep.
Clement Genelot, analist bij Bryan Garnier, zegt op de site van L’Echo dat “bol.com zwak gewaardeerd wordt door investeerders, hoewel het een solide actief is in de portefeuille van Ahold Delhaize”. Hij suggereert dat het platform één à anderhalve keer zijn netto verkoop kan waard zijn, wat neerkomt op 3 à 5 miljard euro. Dat betekent dat de verkoop van zelfs een klein aantal aandelen al enkele honderden miljoenen euro kan opleveren.
Nieuwe strategie
De mogelijke beursintroductie maakt deel uit van een nieuwe strategie die Ahold Delhaize bekend maakt tijdens zijn investeerdersdag en die te maken heeft met de impact van de coronacrisis, die e-commerce een duw in de rug gegeven heeft. “De pandemie heeft de veranderingen in de retailsector versneld”, zegt Frans Muller, CEO van de groep. “Ze heeft op blijvende manier het gedrag van de consumenten veranderd. Ze kopen meer online, eten meer thuis en hebben meer interesse in lokale en meer gezonde voeding.” Daarom wil de groep een ‘digitale relatie’ aanknopen met zijn klanten, terwijl het ook naar zero uitstoot van koolstof wil tegen 2040.
Op financieel niveau moet de strategie er toe leiden dat de retailer zijn ambitieuze doelstellingen voor 2025 zal realiseren:
- 10 miljard euro extra verkoop
- Dubbele onlie verkoop en vanaf dan rendabel
- Een verdubbeling van de omzet en van het ebitda van bol.com
Ahold Delhaize kondigde een nieuw aankoopprogramma van aandelen voor volgend jaar aann. Vorige week kondigde de groep resultaten aan die beter waren dan verwacht. Haar supermarkten verkochten meer in het derde trimester van dit jaar dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl er in 2020 al een recordverkoop was door de pandemie, terwijl ook e-commerce het heel goed deed.