- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn experimenteert sinds twee jaar met neuromarketing om het gedrag van consumenten te analyseren. Roland Nieuwenhuizen (Senior Research Consultant bij AH Nederland) vertelt ons meer over deze onderzoeksmethode, en hoe die een rol kan spelen voor een retailer.
Zijn jullie aan lang met neuromarketing bezig bij Albert Heijn?
Neuromarketing is een vrij nieuwe onderzoeksmethode, die pas recent toegankelijker geworden is. Sinds een tweetal jaar zijn wij er intensiever mee aan de slag gegaan, om te kijken wat het voor Albert Heijn kan betekenen.
Hoe gebruiken jullie de techniek dan?
Bij consumentenonderzoek kijken we niet alleen naar de antwoorden op onze vragen, maar ook naar andere factoren zoals de reactiesnelheid. Die worden gemeten in de hersenen en zeggen meer over de onderbewuste reacties. Vooral in situaties waarin het onderbewuste een belangrijke rol speelt, zoals bijvoorbeeld bij de sfeer in de winkel: is het gezellig of niet? De invloed van de omgeving heeft een sterke invloed op de klant, al is die zich daar niet altijd van bewust. Daarom meten we dat aan de hand van de hersenactiviteit.
Heeft neuromarketing al een concrete rol gespeeld bij AH?
We hebben in de eerste plaats een neuromarketingonderzoek gedaan naar verpakkingen. We hebben tests gedaan met nieuwe verpakkingen voor borrelhapjes onder ons huismerk. We vroegen proefpersonen wat ze ervan vonden, en keken ook naar wat er in de hersenen gebeurde. Daarbij hebben we duidelijk gemerkt hoe belangrijk verpakkingen zijn. Neuromarketing zit bij ons wel nog in de experimentele fase. Of we ermee verder gaan zal afhangen van de verdere resultaten. Het is een nieuwe onderzoeksmethode, maar die maakte daarmee alle vorige niet overbodig. Het kan zeker helpen om de klant beter te begrijpen, maar het is belangrijk om het grote geheel te blijven zien. Het belangrijkste voor Albert Heijn is om de klant nog beter te begrijpen, en daarvoor zetten we alle middelen in.
Roland Nieuwenhuizen komt meer vertellen over neuromarketing bij AH op het Popai Congres Shopper marketing at Retail België van Popai Benelux in Kinepolis Antwerpen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?