iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Internationale voedingsreuzen halen recordomzetten, kleine voedingsbedrijven zien af. Ziedaar de harde realiteit in tijden van hoge inflatie en energiekosten. Voedingsreuzen lijken immuun voor de energiecrisis. Hoe spelen ze dat klaar?
Het grote publiek knippert wellicht verbaasd met de ogen als het de resultaten ziet van multinationals als Nestlé, Unilever en Pepsico. Terwijl zowat iedereen kreunt onder de hoge energiefacturen en onder druk van de omstandigheden de tering naar de nering zet, piekt hun omzet en houden ze hun winst vast. Ook anderen, zoals luxehuis LVMH, doorstaan de energiecrisis schijnbaar met fluitend gemak: ook daar piekt de omzet. Crisis? Niet voor iedereen. De grote voedingsreuzen tonen zich publiekelijk bezorgd over de huidige economische situatie, maar blijken er zelf bitter weinig last van te ondervinden. Het contrasteert stevig met de precaire situatie waarin veel kleinere en lokale spelers in de voedingssector.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?