- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wallonië schrapt vanaf donderdag het papieren kasticket. Klanten kunnen er wel nog één krijgen als ze erom vragen. Eerder voerde Frankrijk de regel al in.
Kassatickets moeten vanaf morgen standaard niet meer uitgeprint worden in Wallonië. Klanten die wel nog een papieren ticket willen, kunnen daar om vragen. Ze kunnen ook een afrekening van hun boodschappen krijgen via mail of sms. “De regeling gaat in vanaf 10 augustus, maar er wordt een overgangsperiode voorzien, zodat handelaars zich kunnen aanpassen”, zegt Ysaline Fettweis, woordvoerder bij Waals minister van Leefmilieu Céline Tellier (Ecolo). “Vandaag passen veel handelaars de regeling al in de praktijk toe. Ze vragen hun klanten of ze een ticket willen of niet.” Volgens het kabinet van de Waalse minister worden er in ons land ongeveer 5 miljard kassatickets geprint, het equivalent van 4 miljoen gehakte bomen. “Veel klanten gooien hun ticket meteen weg, vaak zelfs gewoon in de natuur.” In een reactie laat Comeos weten dat de evolutie naar minder papier positief is, maar betreurt de "totale afwezigheid van overleg, de hele korte overgangsperiode en de afwezigheid van harmonisatie op nationaal vlak." Het kabinet zegt dat er op dit moment nog geen controles of sancties zullen gebeuren
Sinds begin deze maand schafte ook Frankrijk het papieren ticket af, tenzij de klant er om vraagt. De regel geldt niet voor alle producten: voor waren waar een wettelijke garantietermijn voor bestaat, moet er wel nog altijd een kasticket geprint worden. Dat moet ook nog altijd gebeuren in horeca, waar bonnetjes vaak als bewijs voor onkosten gebruikt worden. Ook diensten van meer dan 25 euro moet vergezeld worden van een papieren ticket. In Vlaanderen is het nog niet zover, al laat Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) de mogelijkheid wel onderzoeken. Verschillende consumentenorganisaties denken dat de consument geen baat heeft bij de maatregel. Ze vrezen dat het moeilijker wordt voor klanten om na te gaan of er fouten gebeurd zijn bij de afrekening. Het zou ook moeilijker worden om artikelen terug te brengen. Digitale tickets, zoals onder meer Lidl en Delhaize die vandaag pushen bij klanten, doen vragen rijzen over privacy.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?