iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Wat haarkleuringen betreft zijn vooral professionele en bijwerkproducten in opmars. Hun markt verschuift geleidelijk van de foodretail naar de drogisterijen en de e-commerce.
Een van de belangrijkste kenmerken van deze markt is de verminderde populariteit van de klassieke haarkleurproducten en hun lagere marktaandeel. “De markt van de haarkleuringen stijgt wel in omzet, maar niet in volume”, aldus Olivia Bouhoulle, category manager bij L’Oréal Benelux. Meer en meer consumenten aanvaarden hun grijze haar en willen het niet meer verstoppen door hun eigen haarkleur na te bootsen, wat leidt tot een lagere gebruiksfrequentie van de kleurproducten.
De permanente haarkleuring blijft het grootste segment. Het heeft nog altijd een dominant marktaandeel van zo’n 70%. Maar het segment van de bijwerkproducten zit in de lift. “De bijwerkproducten groeien gestaag en hebben nu een marktaandeel van ongeveer 11%. Ze creëren een nieuwe gewoonte bij de consumenten”, zegt Olivia Bouhoulle. Touch-up producten of haartoners winnen steeds meer aan populariteit, omdat ze dienen om het pas gekleurde haar te verzorgen. “Toners laten de consumenten toe om thuis meer professionele technieken toe te passen”, vult ze aan. Toners zijn inderdaad gesofisticeerde producten die vooral gebruikt worden door kappers, omdat ze kennis en vaardigheid vereisen. Daardoor zijn toners ook erg populair geworden. Veel consumenten willen de toners uitproberen om de professionele resultaten van de kapsalons na te bootsen, geïnspireerd door wat ze gezien hebben op sociale media. Toners worden gezien als een premiumsegment in de haarkleuringsmarkt.
De trends in de retailsector zijn ondertussen aan het veranderen. Volgens Olivia Bouhoulle verliest het foodretailkanaal aan belang. Dit komt ten goede aan drogisterijen en e-commerce, die een groter marktaandeel verwerven. “Drogisterijen hebben nu 55% van de markt in handen, terwijl de foodretail blijft steken op 35%. E-commerce blijft ook groeien, maar is nog steeds klein met zijn marktaandeel van ongeveer 4%”, verklaart ze. Maud Loonen, commercial manager bij Kruidvat, bevestigt deze trend in de online verkoop: “De online verkoop van personalcareproducten is weliswaar gestabiliseerd sinds de coronapandemie, maar blijft toch op kruissnelheid.”
Dit artikel komt uit de maart editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?