Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
Na de getuigenissen van Aldi en Carrefour brengen we vandaag het verhaal van de AD Delhaize-winkel van Pepinster, dat op de beruchte 14 juli ook zwaar getroffen werd door de overstromingen. Zaakvoerder Quentin Ernst kon rekenen op familie en vrienden om zijn winkel terug operationeel te maken.
Delhaize is al 18 jaar op deze site gevestigd en we hebben daarvoor nooit overstromingen of stijgend water in de winkel meegemaakt. De rivier de Vesder stroomt zes meter onder onze winkel, dus we raakten niet in paniek toen het water begon te stijgen. Naarmate de dag vorderde, maakten we ons echter steeds meer zorgen. We hebben zelfs 4 ton zand laten aanrukken om ons te beschermen. Rond 17 uur kwam het water het verkooppunt binnengestroomd. We hebben meteen geëvacueerd, niet wetende of het water verder zou stijgen. De volgende ochtend konden we niet meer bij de winkel komen. Pas op 16 juli konden we constateren hoeveel schade er was aangericht.
Totale verbijstering. De winkel was een complete ramp, niets was meer te redden. De computers stonden onder water, de koelkasten waren omhooggekomen en hadden een deel van het plafond weggenomen, de goederen lagen op een modderlaag van 50 centimeter enzovoort. Vanaf 17 juli deden we een beroep op de mensen om ons heen, familie en vrienden, om alles op te ruimen. Op 24 juli waren we klaar. Een van de eerste uitdagingen bij de heropening van de winkel was het herstellen van het internet, zodat we verbinding hadden met het hoofdkantoor en de Bancontact konden laten werken. De schade loopt in de miljoenen euro's, de verzekeringsmaatschappijen zijn bezig de balans op te maken. Het moet gezegd dat het management van Delhaize ons veel geholpen heeft: ze gaven ons computers, koelkasten enzovoort en hebben mensen gestuurd zodat we zo snel mogelijk weer aan het werk konden. Op 16 augustus was de klus geklaard en konden we opnieuw de deuren openen.
We hebben stapje voor stapje de winkel weer opgebouwd. Fase A was om zo snel mogelijk weer open te gaan, wat ons gelukt is. Fase B is de heropening in 2022 op een 100% optimale manier, met een volledige en functionele uitrusting. We hebben nieuwe koelkasten, kassa’s, meubels, enzovoort besteld. Voor de toekomst denk ik dat wij in alle omstandigheden nog sneller zullen moeten kunnen reageren. Onze nieuwe computerapparatuur is nu drie meter hoog geplaatst, we hebben de waterinlaten aangepast, enzovoort. Natuurlijk hopen we dat een ramp als deze zich niet meer zal voordoen, maar ik hoop vooral dat de commissie die de overstromingen onderzoekt haar werk naar behoren zal doen.
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?