Sinds de officiële opening van de Belgische webshop van Lidl, zijn de bezoekersaantallen van de online winkel verviervoudigd. Het aantal bezoekers steeg in enkele maanden van 30.000 naar bijna 120.000 bezoekers per week. 

Volgens Lidl zijn het de scherpe prijzen die, net als in de winkel, het succes verklaren. “Samen met de tijdswinst en het comfort van thuislevering, vormt de strakke prijszetting bij Lidl de belangrijkste troef voor de klant”, zo verklaart Lidl-woordvoerster Evelyne Raymakers het succes van de webshop. 

Ook de extra diensten die de webshop biedt, slagen aan. “Op lidl-shop.be vindt de klant een extra service zoals de online reservatie van actieartikelen en een permanent gamma producten in uitbreiding van de fysieke winkel. Zo ontstaat een dynamische wisselwerking tussen off- en online wat van bij de opening van de webshop onze kernambitie is,” voegt Marjolein Frederickx, Hoofd E-Commerce bij Lidl, toe.

1.100 referenties

De discounter heeft zijn oorspronkelijke online assortiment van 350 artikelen intussen fors uitgebreid naar 1.100 non-food producten. De komende maanden zal dit online aanbod nog verder toenemen. Hij én zij vinden daarin het vaakst hun weg naar modeartikelen (34%) met op kop damesmode. Ook klus- en tuinmateriaal (25%) is bijzonder in trek waar het voordeel van de thuislevering en in bepaalde gevallen de exclusiviteit speelt.

Online klant

Wie is de online Lidlklant? Volgens de retailer zijn de bezoekers van de Lidl-webshop zijn voornamelijk tussen de 25 en 44 jaar jong, en eerder vrouwelijk. Zij komen hoofdzakelijk uit Brussel en de stadskernen in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Luik en Henegouwen.

Daarnaast constateert Lidl een discrepantie tussen het surfgedrag en de online aankopen. Terwijl de trafiek naar de webshop evenredig is verdeeld over desktop (50%) enerzijds en mobiel anderzijds - met 35% bezoeken via smartphone en 15% via de tablet - worden de online aankopen hoofdzakelijk gegenereerd via desktop, goed voor driekwart van de bestellingen.

“Lidl-shop.be is uitermate mobielvriendelijk met een heldere display en veilige betaalmodule. Voor deze gebruiksvriendelijkheid ontving Lidl het BeCommerce kwaliteitslabel. Toch zien we op basis van deze cijfers, net zoals sectorfederatie Comeos, drempelvrees bij de Belg om mobiel te kopen. Door dagelijks aan de slag te gaan met de klantenfeedback en de mobiele website verder te optimaliseren, wil Lidl het potentieel van m-commerce verzilveren”, aldus Raymakers.