De voorbije dagen stonden weer heel wat Delhaize-klanten voor lege schappen. Sommigen spuwden hierover hun gal op sociale media. Een betoging waardoor zo’n 40% van het magazijnpersoneel afwezig was, wordt dit keer als oorzaak aangewezen.
“@DelhaizeBelgium echt serieus. Ofwel houden jullie een winkel open, ofwel sluit je hem. Op vrijdagavond in een halflege supermarkt voor de wekelijkse boodschappen is niet ok.” En “Ziehier het ruime assortiment verse groentjes bij @DelhaizeNL. (Dit is niet de eerste keer)”, (bij een kiekje van een gapend gat in het groenterek).
Het zijn maar twee van de reacties van ontevreden Delhaize-klanten die de voorbije dagen hun gal spuwden op sociale media. Het is dan ook niet de eerste keer dat ze met lege rekken werden geconfronteerd: Delhaize werd er de afgelopen jaren al meermaals door geplaagd.
39% van personeel afwezig
Aan de basis van de tekorten ligt dit keer een betoging. Vorige woensdag stapten 6.300 mensen door de hoofdstad om een socialer Europa te eisen. En het personeel van de Delhaize-depots in Zellik en Ninove, die alle 765 winkels bedienen, was sterk vertegenwoordigd: Ninove moest het die dag rooien met 39 procent minder medewerkers.
Dat zorgde voor een achterstand in de leveringen die Delhaize dagenlang niet weggewerkt kreeg. Pas gisteren liep alles weer normaal, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Het was moeilijk anticiperen op de betoging. We wisten niet dat zoveel personeelsleden zouden deelnemen. We kunnen ook moeilijk op voorhand grotere leveringen doen, want het gaat om bederfbare waren.”
Waarom Delhaize als enige supermarkt hinder ondervond van de staking, kan het niet uitleggen. Volgens Koen De Punder van de vakbond LBC komt het omdat Delhaize veel meer producten aanbiedt dan Aldi, Lidl of Colruyt. “Een beperkter assortiment maakt een onderbreking makkelijker op te vangen", zegt hij aan De Tijd.
De Punder wijst in De Tijd ook op het tekort aan vrachtwagenchauffeurs waar Delhaize mee kampt. “Heel de transportsector heeft daar last van, maar Delhaize nog meer aangezien het zijn samenwerking stopzette met een van zijn belangrijkste transporteurs, een firma die in opspraak kwam door sociale fraude. Dat creëerde voor Delhaize een structureel probleem dat pas tegen 2018 zou zijn weggewerkt.”
Geen structureel probleem
Delhaize ontkent dat er een structureel probleem is. “We moeten harder werken om genoeg chauffeurs te vinden, maar we hebben daar een oplossing voor gevonden”, zegt Dekelver. “De huidige problemen hebben niets te maken met een chauffeurstekort.”
Delhaize kampt al enkele jaren met lege rekken. Drie jaar geleden zelfs pal in de drukke eindejaarsperiode, als gevolg van een staking tegen een zware herstructurering. Sindsdien zorgde ook een nieuwe werkwijze in de winkels meermaals voor ellende, die ook begin dit jaar aanleiding gaf tot klachten over lege rekken. In maart deed het probleem ook een staking uitbreken bij 15 winkels.