- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Onrust in het foodretaillandschap. Of onrust in de berichtgeving daaromtrent? Maar akkoord, de cijfers die Delhaize Groep in het eerste trimester neerzette (-14%, het laagste niveau in acht jaar), zijn een terechte reden voor ongerustheid. Ze zijn ook overduidelijk een reden om aan het speculeren te slaan. De speculaties over mogelijke overnames in de Belgische retail sector zijn zodanig wild, dat sommigen zich afvragen of het niet de strategie is van buitenlandse retailers om paniek te zaaien bij de producenten en de retailers. Om op die manier een opening te creeren in de markt. En zoals dat tegenwoordig gaat, werd Delhaize (Groep) in één keer gepromoveerd tot overnameprooi voor Ahold. Als het Carrefour niet is, dan zal het Delhaize wel zijn, en ging Delhaize Groep een tijdje geleden op hun beurt ook niet Huygebaert overnemen? De experts die Gondola over de problematiek heeft aangesproken konden uiteraard niet vanuit hun officiële positie reageren. Maar de teneur die we konden optekenen ging twee kanten uit. Beginnen speculeren over een overname van Delhaize door Ahold is enerzijds wel iets te voorbarig. De Belgische markt is een zeer interessante markt en die zal Delhaize niet zomaar willen opgeven. De slechte cijfers kunnen voornamelijk verklaard worden door de zwakke prestatie van Delhaize op de Amerikaanse markt. De Belgische markt deed het nog redelijk, niet goed, maar redelijk. Maar anderzijds is er ook geen rook zonder vuur. De beursnotering van een bedrijf bepaalt nu eenmaal veel. Ook al is die beurs volatiel en reeds in paniek sinds 2008. De cijfers blijven de cijfers. Volgens analiste Pascale Weber van KBC Securities heeft Delhaize weinig in te brengen tegen een ongewenst overnamebod, zeker omdat het familiaal aandeelhouderschap (18%) versnipperd is. En niemand kan ontkennen dat Ahold agressief op zoek is naar opportuniteiten. Maar Ahold wil voornamelijk groeien op de Europese markt en dan zou een overname van Delhaize Groep met hun uitgebreide Amerikaanse activiteiten een weinig logische stap zijn. Financieel zou Ahold een dergelijke overname volgens de experts best aankunnen, maar dat zou op zijn beurt wel een zware impact hebben op de beurskoers van Ahold. Verrassingen zijn steeds mogelijk. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Een uitgebreid verslag over de impact van de crisis op retailers wereldwijd leest u in het Gondola Magazine van mei.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?