- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De strijd om de Mercuriusprijs, de oudste prijs in de Belgische handel, is opnieuw losgebarsten. De vakjury, met o.a. Professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme, selecteerde uit een recordaantal inschrijvingen negen laureaten die kans maken op de titel “Winkelconcept van het jaar”. Onder andere CRU en Orchestra Zaventem werden genomineerd.
Traditiegetrouw lanceerde Comeos, de federatie voor handel en diensten, in het voorjaar een oproep naar alle handelaars om hun dossier in te dienen voor de Mercuriusprijs. Een recordaantal gaf hieraan gehoor: tientallen dossiers vielen in de bus. “Grote ketens, maar evengoed kleine zelfstandige winkels. Sterke ondernemers, initiatieven met groeipotentieel en zelfs revolutionaire innovaties. Pure handelaars, maar ook restaurants of apothekers. Werkelijk alle facetten van de handel kwamen aan bod”, klinkt het.
Uiteindelijk werden hieruit volgende laureaten gekozen:
Mystery shopping bepaalt winnaarDe uiteindelijke winnaar wordt bepaald door mystery shopping. De verschillende juryleden gingen tijdens de zomermaanden mystery shoppen bij de laureaten, om te bepalen wie de titel “Winkelconcept van het jaar” het meest verdient. Wie blinkt uit in customer experience, aanpak van het personeel en innovatie, maar heeft ook oog voor digitale integratie, winkelinrichting, duurzaamheid en rendabiliteit? Op 28 oktober weten we het antwoord. Dan maakt Comeos bekend wie Hunkemöller, de winaar van vorig jaar, opvolgt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?