- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische kleinhadel verkoopt al maanden systematisch minder dan een jaar eerder. Vooral kleine slagers, bakkers en schoenen- en kledingwinkels gaan achteruit. Supermarkten zagen tegen de trend in hun inkomsten stijgen. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie.
Al negen maanden op rij wordt er in vergelijking met vorig jaar minder verkocht in de Belgische detailhandel. Het verkochte volume daalde in de eerste zes maanden van het jaar met 2,4%, maar ook de totale omzet valt -ondanks de inflatie- terug. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie, die de Mediahuis-kranten konden inkijken.
De sterkste daling was er bij de kleine gespecialiseerde voedingswinkels, zoals slagers en bakkers. Die zagen hun verkoop in de eerste jaarhelft met 3,8% achteruit gaan. Ook de verkoop van schoenen- en kledingwinkels daalde met 3%.
De grote voedingswinkels slagen er wel in om te groeien. De verkoop in superettes en supermarkten lag in de eerste helft van het jaar 1,1% hoger dan een jaar eerder. Ook e-commerce is een succesverhaal. De online verkoop lag in de eerste jaarhelft gemiddeld 7,1% hoger.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?