- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De eindbalans van de solden is positief: handelaars noteren een stijging in de verkoop van 5% in vergelijking met vorig jaar. Dat is vooral te danken aan de winterprik, blijkt uit een rondvraag van Comeos, de federatie voor handel en diensten.
De solden waren goed gestart, met op de eerste soldendag 4% meer verkoop dan vorig jaar. Daarna vielen ze wat stil, omdat het te warm was om echte winterkleren te kopen. Dankzij het winterweer van midden januari dikte de verkoop weer aan, vooral jassen gingen vlot over de toonbank. Zoals gebruikelijk deden winkels in steden en shoppingcentra het de eerste soldenweek beter dan baanwinkels, maar over de hele maand verkochten alle types winkels even goed.
Klanten gaan steeds vaker online op koopjesjacht. Handelaars zien hier een stijging in verkoop van tientallen procenten in vergelijking met vorig jaar, toen heel wat webwinkels online nog geen solden aanboden of het aanbod online beperkter was dan in de fysieke winkel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?