AB InBev
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
AB InBev
Het WK voetbal in Qatar is nog volop bezig, maar voor supermarkten en brouwers is nu al duidelijk dat het een grote ontgoocheling is.
Het WK voetbal in Qatar maakt zich stilaan klaar voor de kwartfinales, maar het enthousiasme bij de Belgische voetballiefhebber valt tegen. Delhaize merkte dat eerder al de moeizame verkoop van allerlei merchandising en typische voetbalartikelen, zoals shirts, petjes en sjaals. “Zoals bij zovelen blijft het WK ver onder de verwachtingen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Zowel de beleving in de winkels en bij onze klanten is veel lager dan bij andere edities. We hadden dat ook wel zien aankomen, door de timing van het kampioenschap en door de context – de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. Daarbij komt nu de vroege uitschakeling van de nationale ploeg, waardoor de beleving nog minder zal zijn. Het maakt dat dit WK noch voor de retail noch voor de nationale ploeg een hoogvlieger is.” Siryn Stambouli, woordvoerder bij Carrefour, officiële partner van de Rode Duivels: “We zien minder interesse bij onze klanten, in de eerste plaats door de timing van het WK.” Grote landentornooien in het voetbal vinden normaal in de zomer plaats, waardoor de consumptie van vooral bier, aperitiefhapjes en barbecueproducten de hoogte in schiet. Ook van grote aantallen WK-dorpen, zoals die er bij vorige edities waren, was er nu veel minder sprake. Verschillende ervan werden bij gebrek aan interesse geschrapt. Sommigen hoopten nog dat de interesse zou groeien naarmate de nationale ploeg een succesvol parkoers zouden afleggen, maar door de vroege uitschakeling mag ook die hoop opgeborgen worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?