Wouter Torfs: "Gratis terugzendingen zijn niet houdbaar"
- Torfs ziet 26% van bestellingen terugkeren
- Bij grotere spelers loopt dat op tot 60%
- Torfs roept op tot Europese wetgeving
Wouter Torfs, ceo van schoenenketen Torfs, pleit voor een betere regelgeving voor e-commerce. Vooral het gratis terugsturen is onhoudbaar geworden, zegt hij.
Wouter Torfs deed zijn uitspraken op Radio 2, waar hij vertelde dat hij 26% van alle online aankopen ziet terugkomen. Bij grotere spelers loopt dat percentage zelfs op tot 60%. De voorbije 5 jaar is er een tsunami door de retailsector getrokken volgens Torfs. De e-commerce heeft het hele winkellandschap op zijn grondvesten doen daveren en heeft de manier waarop de consument koopt volledig doen veranderen. Bij Schoenen Torfs zorgt de online verkoop ondertussen voor 16% van de totale omzet. Ook wat we kopen, is veranderd, aldus Torfs. Het budget dat we uitgeven aan kleding en schoenen is gedaald, onze centen gaan meer en meer naar onze smartphone, concerttickets en Netflix, zegt hij.
Maar de terugzendingen zijn een probleem, zegt Torfs. Vandaag kan je bij de meeste webshops gratis terugsturen. “Ik heb geen zin om als eerste Belgische webshop te zeggen dat gratis terugsturen niet meer kan. Misschien moet er daarom op Europees vlak wel wetgeving komen. De lat moet voor iedereen gelijk liggen. Ook maatschappelijk zou dat een goeie zaak zijn, als je bedenkt hoeveel camionettes nu heen en terug moeten rijden met al die pakjes.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?