- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Zalando breidt de bestaande samenwerking met lokale ‘bakstenen’ schoenenwinkels uit naar de textielsector. Kleine, lokale kledingwinkels krijgen nu de mogelijkheid om hun producten via de webshop te verkopen. Dat gebeurt dankzij een speciale software van gaxsys, waardoor retailers hun waar vanuit hun winkel naar klanten van Zalando kunnen verzenden. Die mogelijkheid blijft echter voorlopig beperkt tot Duitsland.
Zalando startte in 2016 met een proefproject dat gericht was op het openstellen van zijn platform voor lokale retailers. In een eerste fase was dat beperkt tot de schoenenwinkels. Volgens Jan Bartels, VP Customer Fulfilment & Logistics van Zalando, bleek deze pilot succesvol. Ruim 100 winkels nemen nu al aan het project deel. “Sommige retailers verzonden tot 300 bestellingen per week rechtstreeks vanuit hun winkel naar Zalando-klanten", zegt hij. Daarom wordt de proef sinds vandaag uitgebreid naar de kledingwinkels.
Via het gax-systeem kunnen de partners kleding rechtstreeks naar de klanten van het platform verzenden. “Hiermee ondersteunt Zalando vooral kleine retailers met een beperkte technologische infrastructuur bij het starten van een e-commerce activiteit. Zalando biedt hen een extra verkoopkanaal aan”, zegt Bartels.
“In dit systeem hebben de winkeliers de mogelijkheid om zelf te kiezen of zij de bestelling willen realiseren of niet. Dat is een groot verschil met een marktplaats”, zegt woordvoerster Monica Franz. Retailers die over de vereiste technologische infrastructuur beschikken, kunnen dieper gaan in hun samenwerking met Zalando. Als ze zich aansluiten bij het partnerprogramma, kunnen ze hun artikelen via de Zalando Fashion Store verkopen.
“Omdat het in Duitsland nog om een proefproject gaat, kunnen kleine Belgische schoenen- en kledingwinkels het gaxsys-systeem nog niet implementeren”, zegt Franz tot slot.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?