- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Duitse e-tailer Zalando boekte in het afgelopen kwartaal 25% meer omzet dan vorig jaar. Voor het eerst kwam de kwartaalomzet zo boven 1 miljard euro.
Uit de voorlopige kwartaalcijfers die Zalando heeft vrijgegeven, blijkt dat de Duitse e-shop alweer een nieuw record heeft gevestigd. De grootste webwinkel voor schoenen en kledij in Europa boekte in het afgelopen kwartaal een omzet tussen 1,086 miljard en 1,094 miljard euro. Daarmee boekt Zalando 25 à 26% omzetgroei ten opzichte van de 868,5 miljoen van Q4/2015 én breekt de webshop voor het eerst de grens van 1 miljard euro omzet in een kwartaal.
Ook over heel 2016 noteert Zalando sterke groeicijfers. De retailer spreekt van een omzet van tussen de 3,633 en 3,642 miljard euro, goed voor een groei van 23%. Ook de winstgevendheid verbeterde volgens Zalando: de aangepaste EBIT verdubbelde tot 202 à 225 miljoen euro en de marge groeit van 3,6% naar 5,6 à 6,2%.
“We hebben een succesvol 2016 achter de rug,” zegt co-CEO Rubin Ritter. “We breken voor het eerst de grens van 1 miljard euro omzet in een kwartaal als resultaat van onze focus op de klant. We zullen de nadruk blijven leggen op groei en investeringen om de klantenervaring in al onze markten te verbeteren.”
Daarnaast kondigt Zalando aan dat het dit jaar een nieuw distributiecentrum zal openen in Zweden. Het gaat om een “satellite warehouse”, dat uitgebaat wordt door een service provider, zoals het bedrijf er al heeft in Frankrijk en italië.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?